معدن و فلزات

نگاهی جامع به وضعیت تولید تایر و لاستیک در جهان

به گزارش سرمایه فردا،  تولید تایر یکی از بخش‌های حیاتی صنعت خودرو است که تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی دارد. با رشد مستمر تعداد خودروها و افزایش تقاضا برای لاستیک‌های با کیفیت، صنعت تایر نیز به گونه‌ای چشمگیر توسعه یافته است. در این مقاله، به بررسی دقیق‌تر وضعیت تولید تایر در جهان و روندهای مربوط به آن می‌پردازیم.

حجم تولید تایر در جهان

حجم تولید جهانی تایر بر حسب میلیون تن از ۱۵.۸۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ به ۱۹.۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۰.۰۲ میلیون تن برسد. این روند صعودی، نشانه‌ای از رشد مداوم تقاضا برای تایر در سراسر جهان است.

شرکت های بزرگ تولید تایر

آسیا با سهم ۶۲ درصدی، بزرگترین تولیدکننده تایر در جهان است. پس از آن، آمریکای شمالی با ۱۸ درصد و اروپا با ۱۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آمریکای لاتین با ۵ درصد و خاورمیانه و آفریقا با ۳ درصد، سهم‌های کمتری از تولید جهانی تایر را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان تولید تایر در جهان بر اساس حجم (۲۰۱۴-۲۰۲۴) | میلیون تن

  • ۲۰۱۴: ۱۵.۸۵
  • ۲۰۱۵: ۱۶.۵۵
  • ۲۰۱۶: ۱۷.۲۹
  • ۲۰۱۷: ۱۸
  • ۲۰۱۸: ۱۸.۶
  • ۲۰۱۹: ۱۹.۲۵
  • ۲۰۲۰: ۱۷.۱۶
  • ۲۰۲۱: ۱۷.۸۵
  • ۲۰۲۲: ۱۸.۵۶
  • ۲۰۲۳: ۱۹.۳۱
  • ۲۰۲۴: ۲۰.۰۲

نسبت میزان تولید تایر در جهان بر اساس قاره

  • آسیای مرکزی و شرق: ۶۲%
  • اروپا: ۱۸%
  • آمریکای شمالی: ۱۲%
  • آمریکای لاتین: ۵%
  • خاورمیانه و آفریقا: ۳%

اندازه بازار جهانی تایر

اندازه بازار جهانی تایرهای خودرویی در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۱۳۷٫۰۳ میلیارد دلار بود و تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۴۳٫۸۸ میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا سال ۲۰۳۴ به حدود ۲۳۲٫۳۸ میلیارد دلار برسد و در این بازه زمانی با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۴.۹۱ درصد از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۴ گسترش یابد.

بازار تایرهای خودرویی در منطقه آسیا و اقیانوسیه

بازار تایرهای خودرویی در منطقه آسیا و اقیانوسیه تا پایان ۲۰۲۴ به ارزش ۶۴٫۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴، با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۵ درصد به حدود ۱۰۴٫۶ میلیارد دلار برسد. عواملی مانند هزینه پایین نیروی کار، افزایش سطح زندگی و جمعیت زیاد، محرک‌های اصلی این رشد هستند.

بازار اروپا

اروپا به عنوان منطقه‌ای برجسته در فروش خودرو و قطعات خودرو شناخته می‌شود. تقاضای قوی از بازارهای بزرگ‌تر احتمالاً فروش خودروهای جدید در این منطقه را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، این منطقه به خاطر فعالیت‌های ورزشی مانند مسابقات اتومبیل‌رانی معروف است که مجدداً تقاضا برای تایرهای پیشرفته و هوشمند برای خودروهای ورزشی را تحریک می‌کند.

صادرات و واردات تایر در سال ۲۰۲۳

کشورهایی که بیشترین ارزش تجاری در صادرات لاستیک‌های خودرو نسبت به واردات داشتند، در سال ۲۰۲۳ شامل چین (۱۸٫۸ میلیارد دلار)، تایلند (۶٫۷۳ میلیارد دلار)، ژاپن (۴٫۵۳ میلیارد دلار)، هند (۲٫۹۹ میلیارد دلار) و کره جنوبی (۲٫۵۱ میلیارد دلار) بودند.

واردکنندگان اصلی لاستیک‌های خودرو در سال ۲۰۲۳ شامل ایالات متحده (۱۴ میلیارد دلار)، استرالیا (۲٫۵۷ میلیارد دلار)، بریتانیا (۲٫۳۴ میلیارد دلار)، فرانسه (۱٫۸۴ میلیارد دلار) و مکزیک (۱٫۷۹ میلیارد دلار) بودند.

ارزش تجاری تایر در بین قاره‌های جهان

در سال ۲۰۲۳، ارزش تجاری تایر در بین قاره‌های جهان به این ترتیب توزیع شده است: آسیا با ۴۶ درصد، اروپا با ۳۸ درصد و آمریکای شمالی با ۹ درصد بیشترین سهم را دریافت کرده‌اند.

با توجه به رشد قابل‌توجه تولید و تقاضا برای تایر در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که فناوری‌های نوین و مواد اولیه پیشرفته نقشی کلیدی در بهبود کیفیت و عملکرد تایرها ایفا کنند. همچنین، توجه به محیط زیست و تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش تولید تایرهای کم‌مصرف و بازیافتی خواهد شد.

ترکیب درصد استفاده از انواع مواد اولیه در شرکت‌های تولیدکننده لاستیک ایران در سال ۱۴۰۲:

  1. پکویر
    • دوده: ۲۰%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۵%
    • کائوچوی طبیعی: ۱۵%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۵%
    • نخ و سیم: ۱۵%
  2. پکرمان
    • دوده: ۱۸%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۰%
    • کائوچوی طبیعی: ۲۲%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۵%
    • نخ و سیم: ۱۵%
  3. یزد
    • دوده: ۲۵%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۰%
    • کائوچوی طبیعی: ۲۰%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۰%
    • نخ و سیم: ۱۵%
  4. بارز
    • دوده: ۲۲%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۵%
    • کائوچوی طبیعی: ۱۸%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۰%
    • نخ و سیم: ۱۵%
  5. پاسا
    • دوده: ۱۹%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۴%
    • کائوچوی طبیعی: ۲۰%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۲%
    • نخ و سیم: ۱۵%
  6. پتایر
    • دوده: ۲۱%
    • مواد شیمیایی، روغن و…: ۲۵%
    • کائوچوی طبیعی: ۱۸%
    • کائوچوی مصنوعی: ۲۱%
    • نخ و سیم: ۱۵%

ترکیب درصد داخلی یا وارداتی بودن مواد اولیه در شرکت‌های تولید کننده لاستیک ایران در سال ۱۴۰۲:

  1. پاسا
    • داخلی: ۶۰%
    • وارداتی: ۴۰%
  2. پتایر
    • داخلی: ۵۵%
    • وارداتی: ۴۵%
  3. پکویر
    • داخلی: ۵۸%
    • وارداتی: ۴۲%
  4. بارز
    • داخلی: ۶۲%
    • وارداتی: ۳۸%
  5. پاسا
    • داخلی: ۵۷%
    • وارداتی: ۴۳%
  6. پکرمان
    • داخلی: ۵۹%
    • وارداتی: ۴۱%

      نوسانات قیمت کائوچوی مصنوعی و نفت

      کائوچوی مصنوعی عمدتاً از مشتقات نفتی مانند بوتادین و استایرن تولید می‌شود. به همین دلیل، هر گونه تغییر در قیمت نفت خام به‌طور مستقیم بر هزینه‌های تولید کائوچوی مصنوعی تأثیر می‌گذارد. مشاهده می‌شود که این دو نمودار همبستگی نسبتاً بالایی با یکدیگر دارند. این به این معنی است که افزایش یا کاهش قیمت نفت، معمولاً با تغییرات مشابه در قیمت کائوچوی مصنوعی همراه است.

      نوسانات قیمت کائوچوی طبیعی TSR20 و RSS3

      قیمت کائوچوی طبیعی نیز در طول زمان نوسان داشته و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. این دو نوع رایج کائوچوی طبیعی، یعنی TSR20 و RSS3، فعالیت نوسانی خود را به وضوح نشان می‌دهند. به طور کلی، این قیمت‌ها تحت تأثیر عواملی مانند قیمت نفت، شرایط عرضه و تقاضا، و شرایط اقتصادی جهانی قرار دارند.

      قیمت نفت

      قیمت نفت برنت در دوره‌های اخیر را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

      • ژانویه ۲۰۲۳: ۸۰ دلار در هر بشکه
      • ژوئن ۲۰۲۳: ۹۰ دلار در هر بشکه
      • اکتبر ۲۰۲۳: ۸۵ دلار در هر بشکه

      قیمت کائوچوی طبیعی TSR20 و RSS3

      قیمت کائوچوی طبیعی نیز در طول زمان نوسانات زیادی داشته و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. قیمت دو نوع رایج کائوچوی طبیعی یعنی TSR20 و RSS3 در بازارهای جهانی به این ترتیب بوده است:

      • TSR20:
        • ژانویه ۲۰۲۳: ۱۶۵۰ دلار در هر تن
        • ژوئن ۲۰۲۳: ۱۷۵۰ دلار در هر تن
        • اکتبر ۲۰۲۳: ۱۸۰۰ دلار در هر تن
      • RSS3:
        • ژانویه ۲۰۲۳: ۱۸۰۰ دلار در هر تن
        • ژوئن ۲۰۲۳: ۱۹۰۰ دلار در هر تن
        • اکتبر ۲۰۲۳: ۱۹۵۰ دلار در هر تن

      نوسانات در قیمت کائوچوی طبیعی و مصنوعی به عوامل متعددی مانند قیمت نفت، شرایط عرضه و تقاضا، و شرایط اقتصادی جهانی بستگی دارند.

modir

Recent Posts

ورود پول حقیقی به صندوق‌های سهامی و اهرمی

با ورود پول حقیقی به صندوق‌های سهامی و اهرمی، بازار سرمایه تهران شاهد تحولات جدیدی…

4 ساعت ago

شاه‌کلید مصرف انرژی ساختمان‌ها

به گزارش سرمایه فردا، مشروط‌سازی صدور انشعابات انرژی به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان،…

6 ساعت ago

تاثیر اخبار و تحولات بر بازار طلا

کاهش فروش نفت ایران به مشکلات تامین ارز افزوده و به بازار طلا نیز تأثیر…

7 ساعت ago

تحول در درمان معتادان تهران

ظرفیت مراکز درمانی برای معتادان تهران به طور چشمگیری افزایش یافته است و هیچگونه محدودیتی…

8 ساعت ago

ابقا اعلمی به‌عنوان مدیرعامل سازمان اتکا

تمدید مدیرعاملی مرتضی اعلمی در سازمان اتکا توسط سردار قریشی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی…

9 ساعت ago

سازمان اتکا به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کند

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه شورای هم اندیشی مدیران ارشد سازمان…

9 ساعت ago