جامعه

بسته کاهش آلودگی هوا چیست

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز -شنبه ۸ دی- در آیین بهسازی و بهره‌برداری زیرساخت‌های ویژه بانوان مدیریت شهری تهران ضمن توضیحاتی درباره کاهش آلودگی هوای تهران گفت: یکی از ویژگیهای که در این دور مدیریت شهری توجه به روح و فیزیک شهر بود و محور این تحولات خانواده و مدار آن بانوان خانواده هستند. از گذشته کمبودهای برای زیرساخت‌های بانوان را داشتیم. به همین دلیل با افتتاح پروژه های جدید مسیر خدمت رسانی فراهم شد.

وی افزود: نزدیک به ۳۸۸ میلیارد تومان منابع برای اجرای پروژه‌های ویژه بانوان هزینه شده است و هم اکنون وسعت این فضا به ۱۶۰۰ هزار مترمربع رسیده که نزدیک به ۱۴۰۰ هزار متر مربع در این دوره مدیریت شهری اضافه شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: رویکرد ما این است که مجموعه بانوان فعالیتهای جدیدی داشته باشند که قابلیت خانواده‌ها را فعال کند. اگر این ظرفیت‌ها فعال شوند می‌تواند یک جهش در امور شهر نیز فراهم کند.

زیرساخت‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی

زاکانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۲ مرکز کوثر داشتیم که به حدود ۱۰۰ مرکز رسیده که به دنبال ایجاد قابلیت جدید هستیم که می‌تواند فضای متعالی برای شهر تهران ایجاد کند. یکی از مزیت‌های ایجاد این زیرساخت‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی است. همچنین در بخش زنان سرپرست خانوار حدود ۲۰ هزار نفر مشغول فعالیت هستند و ۳۵ هزار فرزندان آنان نیز در مراکز کوثر مشغول هستند. در بخش کودکان خیابانی نیز مراکز آموزشی راه‌اندازی شده که به حدود ۷۳۰۰ کودک کار خدمات می‌دهد.

وی اظهار کرد: از دو سال پیش مطرح شد که بتوانیم در کنار یگان حفاظت را تخصصی کنیم همانطور که آتش نشانی خانم هم داریم در یگان حفاظت برای بانوان نیز ظرفیتی ایجاد کنیم که بانوان بتوانند به صورت تخصصی در این بخش فعالیت داشته باشند. برای نمونه ۹ پارک ویژه بانوان داریم که باید از یگان حفاظت بانوان استفاده کنیم.

شهردار تهران گفت: چند ماه پیش حدود ۸ هزار نفر پایان کار آنها اعلام شده بود و بازنشسته شدند اما شهرداری تهران حدود ۱۵۰۰ نفر جذب کرده‌است. به همین دلیل شهرداری تهران محدودیتی برای بهره‌مندی از ظرفیت یگان حفاظت بانوان ندارد.

راه‌حل آلودگی هوای تهران

زاکانی گفت: راه‌حل آلودگی هوای تهران این است که وسایل حمل‌ونقل عمومی به ویژه بخش برقی توسعه پیدا کند و منجر شود خودروهای شخصی در سطح شهر کاهش پیدا کند. ۸۳ درصد گازهای تولیدی و ۶۳ درصد ذرت معلق مربوط به خودرو است که ۹ درصد تاکسی، ۹ درصد وانت، ۶ درصد اتوبوس، ۲۱ درصد موتور و مابقی مربوط به خودروهای شخصی است. بنابراین کاهش آلودگی هوای تهران راهکار دارد. در حال حاضر قصد داریم سقف اتوبوس های تهران به ۶۶۰۰ دستگاه برسانیم در حالی که در زمان تحویل مدیریت شهری حدود ۸۸۰ اتوبوس داشتیم.

وی افزود: از ۵۵۰۰ اتوبوسی که قرارداد بستیم دولت در خرید ۲۸۱ اتوبوس کمک کرده و مابقی از منابع داخلی شهرداری بوده‌است. در مقطع کنونی شهر تهران ۱۳ میلیون لیتر در روز بنزین استفاده می‌کند که کاهش آن می‌تواند یک آسایشی برای شهر ایجاد کند. همچنین در سالهای اخیر به توسعه فضای سبز توجه کرده‌ایم که این یک بسته کاری برای فضا محسوب می‌شود.

modir

Recent Posts

از انفجار پیجرها تا تحریم تل‌آویو

در نخستین سالگرد انفجار خونین پیجرها، حزب‌الله با تأکید بر زوال قطعی رژیم صهیونیستی، مجروحان…

13 ساعت ago

اقتصاد ترامپی؛ بازگشت دولت در لباس بازار

چهار دهه پس از تثبیت نئولیبرالیسم در آمریکا، دونالد ترامپ با ترکیبی متناقض از مقررات‌زدایی…

13 ساعت ago

ایران و چین؛ بازسازی دفاعی در سایه افول روسیه

پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، رسانه‌های بین‌المللی با تمرکز بر روابط دفاعی ایران و…

13 ساعت ago

وضعیت کالاهای اساسی در سفره خانوارهای ایرانی

در سال ۱۴۰۴، جهش نرخ ارز، حذف تدریجی ارز ترجیحی و کاهش یارانه‌ها موجب شده…

13 ساعت ago

خودروهای خارجی گران می شوند؟

اختلاف میان دولت و مجلس بر سر تعرفه واردات خودرو، با رأی هیئت تطبیق مقررات…

13 ساعت ago

مرگ کرک؛ بن‌بست حقیقت در دو قطبی آمریکایی

ترور چارلی کرک، فعال برجسته محافظه‌کار، نه‌تنها فضای سیاسی آمریکا را در شوک فرو برد،…

13 ساعت ago