پیش بینی ادامه روند صعودی بازدهی فولاد سنگان
پیش بینی ادامه روند صعودی بازدهی فولاد سنگان

برای سال جاری برنامه تولید ۵ میلیون تن گندله و ۴ و نیم میلیون تن کنسانتره را در دستور کار دارد در صورت تحقق رشدی ۲۰ درصدی در تولید گندله و رشدی ۵۰ درصدی در گندله پیش بینی ادامه روند صعودی بازدهی فولاد سنگان را قطعی کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، شرکت فولاد سنگان برنامه‌ریزی مدونی را برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد تا در توسعه زنجیره فولاد با رویکرد علمی نقش ایفا کند در همین راستا پردیس دانش‌بنیان صنایع معدنی را راه اندازی کرده و همکاری گسترده ای را هم با پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی آغاز کرده است.

بر همین مبنا سهم ۳۰ درصدی در صندوق پژوهش و نوآوری صنایع معدنی دارد تا به منظور حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در قالب ارائه تسیهلات و کمک به تامین ضمانت‌نامه مقدمه ای برای توسعه همکاری های فناورانه در صنعت فولاد کشور فراهم شود.

در حال حاضر شرکت فولاد سنگان ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن گندله و تولید بیش از ۳ میلیون تن کنسانتره در سال نقش موثری در تامین مواد اولیه حلقه های میانی فولاد دارد.

در سال گذشته شرکت فولاد سنگان توانسته در تولید کنسانتره رشدی ۱۰۴ درصدی و تولید گندله با رشد یک‌درصدی ایجاد کند و در سال ۱۴۰۲ هم این روال ادامه داشته و با وجود اینکه سهمیه بندی برق ادامه داشته اما مانع از رکوردهای تولید در این شرکت نشده است.

این دستاورد فولاد سنگان در نتیجه افزایش بهره وری در تولید بوده و همکاری با مراجع علمی اتفاق افتاده است و همواره در مسیر توسعه بیشتر بخش صنعت و معدن کشور حرکت کرده است.

همچنین این شرکت در یک سال اخیر توانسته بومی سازی ۱۰۶ قطعه، ۵ تجهیز در صنعت فولاد را انجام دهد که رشد ۱۰۴ درصدی در بومی سازی به وجود آورده و دستاورد آن جلوگیری از خروج بیش از ۹٫۵ میلیون یورو بوده است.

شرکت فولاد سنگان در چند سال گذشته سرمایه گذاری بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال در توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان داشته و از آنجایی که فولاد سنگان در تمام سطوح تولید، بازرگانی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی نقش به سزایی در منطقه ایفا می کند.

شرکت سال مال قبل رشد ۱۰ درصدی در حاشیه سود داشته و از آنجایی که برای سال جاری برنامه تولید ۵ میلیون تن گندله و ۴ و نیم میلیون تن کنسانتره را در دستور کار دارد در صورت تحقق رشدی ۲۰ درصدی در تولید گندله و رشدی ۵۰ درصدی در گندله خواهد داشت و اگر قیمت های جهانی هم تغییر نکنید به همین نسبت سود شرکت افزایش می یابد.

اما با توجه به اینکه قیمت های جهانی مواد معدنی روندی صعودی دارند احتمالا تا پایان سال سود شرکت فولاد سنگان از تولید و فروش این محصولات افزایش خواهد یافت، از طرف دیگر شرکت به دنبال راه اندازی کارخانه احیا مستقیم است که ارزش افزوده تولیدات گندله و کنسانتره را هم افزایش خواهد داد.

همچنین این شرکت احداث کارخانه ۱۵ هزار تنی گلوله سازی آتیه فولاد سنگان و احداث نیروگاه برق بادی، احداث تصفیه خانه و فاضلاب شهر تایباد و انتقال آب را در دستور کار دارد که هرکدام از این پروژه ها به نوعی به کاهش هزینه و افزایش حاشیه سود شرکت کمک کند.