پشتوانه بانک سینا برای افزایش سرمایه
پشتوانه بانک سینا برای افزایش سرمایه

صندوق توسعه ملی با در اختیار گرفتن ۳۳ درصد از سهام بانک سینا عملا به پشتوانه بانک سینا برای افزایش سرمایه بدل شده است.

به گزارش سرمایه فردا، از یک سال پیش موضوع ورود صندوق توسعه ملی به معاملات بورس مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران بورسی قرار گرفت و از آن به عنوان راهکاری برای حفظ ارزش سهام نمادهای ارزنده و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای دارایی های صندوق توسعه ملی سخن می گفتند.
حالا افشا شده که صندوق توسعه ملی در راستای مصوبه هیات امنا برای حضور در بازارهای پولی، مالی و سرمایه‌گذاری، ۳۳‌درصد از سهام بانک سینا را در ازای بدهی بنیاد مستضعفان به صندوق توسعه ملی تملک کرده است.
صندوق توسعه ملی با خرید بلوک چهار و نیم هزار‌ میلیارد‌ تومانی عملا دو سیت مدیریتی بانک را در اختیار گرفته و به جمع بازیگران بورس سینا پیوسته است. این صندوق از موسسه بنیاد علوی و شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا طبق شرایط در بورس به صورت یکجا تملک کرده است.
در حال حاضر این نهاد بعد از بنیاد مستضعفان با ۳۵٫۸ درصد، دومین دارنده سهام بانک سینا با سرمایه اسمی بیش از  ۲٫۵ هزار‌ میلیارد‌ تومانی شده‌ است، البته گفته شده ارزش بلوک خریداری شده بانک سینا بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بودن است.
اما اهمیت حضور صندوق توسعه ملی در جمع سهامداران عمده بانک سینا چیست؟ در گام نخست با این اتفاق میزان سهام بنیاد کاهش یافته و مشکل ذی‌نفع واحد در سهامداری بنیاد رفع شده است.
از طرف دیگر اضافه شدن صندوق به عنوان یک نهاد مالی با گردش مالی بالا باعث شده که قیمت سهام بانک در یک سال گذشته بیش از ۶۹ درصد رشد کند در حالی که میانگین رشد صنعت بانکداری در این مدت معادل ۱۵ درصد و رشد شاخص کل ۴۶ درصد بوده است.

وجود سرمایه کافی برای حمایت از معاملات سهام
در واقع یکی از مباحثی که برای معاملات بورس اهمیت دارد وجود سرمایه کافی برای حمایت از معاملات سهام به ویژه در شرایطی است که جو منفی بر بازار حاکم می شود، برای نمونه در اردیبهشت امسال پس از شوک خبری تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها به ۷ هزار تومان یکبار سهام همه نمادهای بورسی ریخت و در چند روز نخست بیش از ۲۰ درصد اصلاح کردند در حالی که نمادی مانند بانک سینا با حمایت حقوقی توانست معاملات متعادل را حفظ کند و علاوه بر اینکه جزو نمادهای با نقدشوندگی بود ارزش سهام را حفظ کرد. به طور قطع این موضوع تحت حمایت و سیاست های سهامداران عمده رخ داد.
صندوق توسعه ملی و همچنین بنیاد برنامه‌‌‌ های جدیدی برای حمایت بلندمدت از سهم در دست تدوین دارند به طوری که یکی از این برنامه افزایش سرمایه بانک است که در دستور کار قرار گرفته تا نسبت کفایت سرمایه بانک ارتقا ‌‌‌یابد. از طرف دیگر با توجه به اینکه مدیران اعلام کرده اند که هدف از افزایش سرمایه رشد نرخ بازدهی سهام است سود حاصله از این بخش، ارزش افزوده مطلوبی را برای سهامداران بانک فراهم می آورد.
همچنین باید توجه داشت که بانک سینا برنامه های بزرگی برای تقویت بانکداری دیجیتال دارد و این مسأله علاوه بر اینکه به حمایت سرمایه ای نیاز دارد به پشتیبانی حقوقی پایدار هم نیاز دارد، به همین دلیل حضور صندوق توسعه ملی به جمع سهامداران عمده بانک افق های روشنی پیش روی سهامداران قرار داده است.
همچنین از آنجایی که بانک سینا در پایان سال گذشته با تحقق مبلغ ۱۱‌هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال سود خالص، توانست به میزان ۵۳‌درصد نسبت به سال قبل سود خالص خود را افزایش دهد پیش بینی می شود که بانک‌ سینا با بهره‌‌‌ برداری از پنج پلتفرم بانکداری دیجیتال در سال‌ جاری سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
در حال حاضر بانک سینا پی بر ای ۷ دارد و با توجه به اینکه در سه ماهه نخست امسال به ازای هر سهم ۱۷ تومان سود ساخت بود که تقریبا بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته است پیش بینی می شود این نماد تا پایان سال سود خود به ازای هر سهم را به ۹۰ تومان برسد و پی بر آیی سهم به ۴ برسد و از این طریق مسیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته را هم همواره کند.

صندوق توسعه ملی با در اختیار گرفتن ۳۳ درصد از سهام بانک سینا عملا به ثبات بیشتر معاملات این سهم در جو منفی بورس کمک کرده و در روند صعودی هم بازدهی بیشتری عاید سهامداران کرده و حالا به پشتوانه بانک سینا برای افزایش سرمایه بدل شده است.