ناترازی برق تحت تاثیر سیاست گذاری وزارت نیرو
ناترازی برق تحت تاثیر سیاست گذاری وزارت نیرو

ناترازی برق تحت تاثیر سیاست گذاری وزارت نیرو است و عامل بروز مشکلات کنونی شده و این مسئله حل نمی شود مگر اینکه وزارت نیرو از تجارت برق خارج شود .

پایگاه خبری سرمایه فردا گزارش می دهد؛ نیروگاه دماوند با ۲۸۰۰ مگاوات بزرگترین نیروگاه کشور است و امروز با مطالبه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از وزارت نیرو در زمینه اورهال و نوسازی با چالش مواجه شده و اگر تعمیرات و بازسازی تجهیزات را به موقع انجام ندهد در آینده هزینه این نیروگاه بسیار بالا می رود و حتی پیش بینی می شود هزینه آن به بالای ۸ میلیون دلار خواهد رسید و زیان آن به سهامداران می رسد و وزیر نیرو باید پاسخگو باشد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه فردا، مدیرعامل نیروگاه دماوند با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان برق خصوصی دریافت مبالغ فروش برق از وزارت نیرو است، گفت: ما با مشقت فراوان برق را تولید می کنیم و به صورت دوره ای مجبور هستیم که تعمیرات نیروگاه ها را انجام دهیم اما به دلیل کمبود نقدینگی بخشی از این کارها به تعویق می افتد.

محمد کبیری اصفهانی با بیان اینکه هم اکنون نیروگاه دماوند ۱۵۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد، افزود: در شرایط کنونی قطعات و تجهیزات نیروگاه با ارز بالا تامین می کنیم اما نرخ برق ثابت مانده است.

او با تاکید بر اینکه تولید محصولی که قیمت گذاری آن در اختیار تولید کننده نیست منجر به بروز مشکلاتی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نیرو نه پول را به موقع پرداخت می کند و نه جریمه تاخیر می دهد و تنها به بخش خصوصی می گویند تولید کنند. آیا با چنین وضعیتی می توان انتظار داشت که سرمایه گذار وارد صنعت برق شود؟

کبیری اصفهانی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت نیرو به بخش خصوصی دستوری است، اظهار کرد: حتی بخش خصوصی برای صادرات برق هم مشکل دارد زیرا زمانی که برق مازاد وجود دارد اجازه صادرات به ما نمی دهند در حالی که می توان از منابع صادراتی استفاده بهتری کرد.

او با تاکید بر اینکه وزارت نیرو مدتی است که نرخ خوراکی که به شما داده می شود ارزان است به همین دلیل باید نرخ برق دولت تعیین کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچ سرمایه گذاری در صنعت برق انجام نشده و حتی سرمایه گذاری های که در تولید برق خورشیدی انجام بلاتکلیف است.

او با تاکید بر اینکه جی دی پی صنعت برق یک درصد است، اظهار کرد: اما اگر حمایت لازم از صنعت برق نشود ۹۹ درصد جی دی پی کشور با چالش مواجه می شود.

کبیری اصفهانی با تاکید بر اینکه شهرک های صنعتی در دوران ویک با مشکلاتی مواجه شده اند، تصریح کرد: به طور قطع این مسأله قابل حل بود و وزارت نیرو می توانست در جذب سرمایه گذاری موفق عمل کند.

کبیری با بیان اینکه ۱۵۰۰ مگاوات برقی که امسال به شبکه وارد نشده ناشی از عدم پرداخت مطالبات توسط وزارت نیرو است، گفت: وزارت نیرو تنها بخش بهره برداری را در نظر می گیرد و دغدغه ای در زمینه توسعه نیروگاه ها ندارد.

محمدباقر عبایی معاون بازار برق شرکت تولید برق دماوند با تاکید بر اینکه مشکل صنعت برق تفکر مدیران وزارت نیرو است، اظهار کرد: ناترازی برق تحت تاثیر سیاست گذاری وزارت نیرو است و عامل بروز مشکلات کنونی شده است و این مسئله حل نمی شود مگر اینکه وزارت نیرو از تجارت برق خارج شود .

او با بیان اینکه اگر وزارت نیرو همین رویکرد کنونی را ادامه دهد ناترازی برق ادامه می یابد، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت نیرو به دنبال تولید برق از صنایع است اما هیچ برنامه ای برای تامین برق بخش کشاورزی و خانگی ندارد و تبعات آن در آینده نمایان می شود، زیرا دولت برای ساخت این میزان نیروگاه هم نقدینگی ندارد و باید رویکرد خود نسبت به بخش خصوصی را تغییر دهد.