قیمت خودرو در ۳ مرداد ۱۴۰۲
قیمت خودرو در ۳ مرداد ۱۴۰۲

کاهش قیمت ارز در مرداد ، تصویب واردات خودروهای دست دوم و همچنین افت بورس در کاهش قیمت خودرو در ۳ مرداد ۱۴۰۲ تاثیر گذار بوده است

به گزارش سرمایه فردا، بازار خودرو با ریزش شدید مواجه شده به طوری که خودروی دنا توربو که در فروردین ماه به قیمت بالای یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده بود در شرایط کنونی و در ۳ مرداد ۱۴۰۲ با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان معامله می شود.

خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم که رقیب دنا توربو اتوماتیک بود حالا در ۳ مرداد ۱۴۰۲ به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان رسیده و تقریبا با قیمت تارا اتوماتیک برابر شده و قیمت خودروی ۲۰۷ پانوراما که تا ۸۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد حالا در ۳ مرداد ۱۴۰۲ قیمت ۶۴۰ میلیون تومان خریدار دارد.

و این تفاوت قیمت ها نشان می دهد که در حال حاضر دست های پشت پرده عامل افت قیمت خودرو در بازار شده اند تا انتظارات تورمی در اقتصاد را کاهش دهند.

البته گفته می شود که کاهش قیمت ارز، تصویب واردات خودروهای دست دوم و همچنین افت بورس در کاهش قیمت خودرو در ۳ مرداد ۱۴۰۲ تاثیر گذار بوده است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در یک ماه گذشته بیشتر قیمت خودروهای شرکت ایران خودرو کاهش داشته و قیمت محصولات شرکت سایپا تغییر چندانی نداشته اند.

نکته عجیب تر اینجاست که در حال حاضر دولت و شرکت های بخش خصوصی درباره قیمت محصولات در جدال هستند و در حالی که دولت قیمت گذاری شورای رقابت را غیرکارشناسی خوانده شرکت های بخش خصوصی همچنان اصرار دارند که اگر دولت به دنبال کاهش قیمت خودرو باشد تولید را متوقف می کنند.

در حال حاضر قیمت برخی خودروهای کرمان موتور مانند جک ۴ به زیر قیمت اعلامی شرکت آمده و با این وجود بازهم مشتری ندارد، به عبارت دیگر شرکت اعلام کرده قیمت کارخانه جک ۴ حدود ۷۶۵ میلیون تومان است در حالی که هم اکنون در بازار با ۶۹۰ میلیون تومان هم خریدار ندارد و نمایندگی های این خودروساز به فروش قسطی پناه برده اند.

در چند وقت اخیر موضوع واردات خودروهای دست دوم لرزه بر تن خودروسازان مونتاژی انداخته اما آنها همچنان امیدوار هستند که این مصوبه اجرا نشود به همین دلیل قیمت ها را کاهش نداده اند،

اما به طور قطع این روند نمی تواند خیلی ادامه دار شود و با ورود نخستین محموله خودروهای کارکرده وارداتی قیمت خودروهای مونتاژی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر افت قیمت تجربه می کنند.

در حال حاضر خبرهایی از بازار خودرو شنیده می شود مبنی بر اینکه قیمت محصولات اسیران خودرو و سایپا احتمالا دوباره افزایش خواهند داشت، زیرا در شرایط کنونی اگر شرکت های مونتاژی از بازار خارج شوند و ارز کافی برای واردات خودروی دست دوم وجود نداشته باشد تعادل بازار بهم می خورد.

در یک سال گذشته خودروسازان مونتاژ کار مدعی هستند که حدود ۲۰۰ هزار خودرو تولید کرده اند اما این آمار با اما و اگرهای زیادی همراه است، با این حال قیمت خودروهای مونتاژی بدون تایید دولت نمی تواند در بازار تثبیت شود.

بنابراین در شرایط کنونی شرکت های تولیدکننده خودرو یا باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند یا باید از بازار خارج شوند و اگر اتفاق نخست بیفتند احتمالا قیمت خودروهای این شرکت ها تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

در چند وقت اخیر بسیاری از مدیران خودروهای مونتاژی با پمپاژ این خبر که اگر ما قیمت محصولات خود را به اندازه خودروهای داخلی کاهش دهیم تقاضا برای خودروهای داخلی از بین می رود و این مساله به زیان شرکت های خودروساز داخلی خواهد بود.

البته خودروسازان داخلی این موضوع را رد کرده اند و حتی معتقدند که برخی محصولات ایران خودرو از نظر کیفیت نه تنها از خودروهای چینی کم ندارد بلکه برخی مدل ها آپشن های بالاتری هم دارند.

از این رو می توان پی برد که قیمت خودرو در مقطع کنونی به مرحله ای رسیده که به خودی خود کاهشی نخواهد داشت و ادامه تغییرات آن به وضعیت سیاست گذاری ها یعنی واردات خودروهای دست دوم، قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و همچنین قیمت ارز بستگی دارد.

با توجه به اینکه قیمت دلار در هفته اخیر به افت خود ادامه داده و حتی به محدوده ۴۶ هزار تومان هم رسیده است احتمالا قیمت دلار به سطح ۴۴ هزار تومان هم می رسد،

از این رو ابتدا باید قیمت خودروهای چینی کاهش پیدا کند و بعد از آن احتمالا روی قیمت خودروهای تولید داخل هم تاثیر می گذارد اما اثر آن به طور قطع کمتر خواهد بود.اما در بلندمدت پیش بینی می شود که قیمت خودرو بار دیگر به سمت سقف های قبلی خود حرکت کنند.