خصوصی‌سازی ایرانخودرو: تصمیمات مهم زیر سایه چالش ها

خصوصی‌سازی ایرانخودرو: تصمیمات مهم زیر سایه چالش ها

خصوصی‌سازی ایرانخودرو: مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران خودرو پس از ۹ ساعت تأخیر برگزار شد و با تصمیم سهامداران عمده، چند شرکت خصوصی به عضویت هیئت مدیره درآمدند و مدیریت این خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش سرمایه فردا،  مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران خودرو پس از ۹ ساعت تأخیر و در حالی که خبرها حکایت از تعویق آن داشت، با حضور حداقلی سهامداران برگزار شد. این جلسه با تصمیم سهامداران عمده به عضویت چند شرکت خصوصی در هیئت مدیره و واگذاری مدیریت این خودروسازی به بخش خصوصی پایان یافت.

تاخیر در برگزاری مجمع عمومی

مجمع عمومی فوق‌العاده ایرانخودرو با حضور ۵۱.۷۹ درصد سهامداران با چالش‌ها و حواشی فراوانی همراه بود. در آخرین ساعات قبل از برگزاری، شورای رقابت مصوبه‌ای از هیات نظارت خود منتشر کرد که با اکثریت آرا به عدم صلاحیت کروز رأی داده بود.

حواشی و چالش‌های مجمع خصوصی‌سازی ایرانخودرو

این جلسه با حضور حداقل سهامداران دولتی و خصوصی در سالن جلسات ساپکو آغاز شد. پیش از برگزاری جلسه، تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده برخی شیطنت‌ها در توزیع برگه‌های رای بین سهامداران و اعتراض سهامداران حقیقی به مدیریت شرکت ایرانخودرو و زیان‌های انباشته آن بود.

نتایج و تصمیمات مجمع

با گذشت چندین ساعت از شروع جلسه و با عدم رسمیت یافتن آن، سهامداران حقیقی خواستار دخالت سازمان بورس شدند. در نهایت، ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که هیئت مدیره شرکت باید تکلیف مجمع را مشخص کند و تلاش و پیگیری نماینده سازمان بورس برای شروع سریع‌تر جلسه، کارساز شد.

فشارهای سیاسی و نامه‌های رسمی

از شب گذشته فشارهای سیاسی برای برگزار نشدن جلسه مجمع عمومی آغاز شده بود. نامه‌ای با امضای فرشاد مقیمی، رئیس ایدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به سهامداران حقوقی ایران خودرو منتشر شد که آنان را به رعایت موازین مورد نظر دادستانی کشور فراخوانده بود. معاون دادستان کل کشور نیز با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرده بود که تا زمان قطعیت اجرای رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت، از واگذاری سهام ایرانخودرو خودداری شود.

برگزاری مجمع خصوصی‌سازی ایرانخودرو با همه چالش‌ها

با وجود این چالش‌ها و مشکلات، جلسه با حضور ۵۰.۱۱ درصد سهامداران رسمیت یافت. البته برخی از سهامداران ادعا می‌کردند که تعداد حاضرین کمتر از ۵۰ درصد است. با این حال، رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجمع و اعضای هیئت مدیره انجام شد و حامد نائیجی به عنوان رئیس مجمع، یوسف الهی شکیب و علی حبیبی به عنوان ناظران اول و دوم و جمشید ایمانی به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

مشکلات در جریان برگزاری جلسه

ایران خودرو در سامانه کدال اعلام کرد که مجمع به حد نصاب نرسیده و پخش زنده نیز قطع شد. دقایقی بعد، سیستم‌ها و میکروفن‌های جلسه قطع شدند، اما با تذکر ناظر مجمع، دست‌اندرکاران سیستم‌ها را مجدد فعال کردند. برخی از سهامداران حقیقی نیز اقدام به پخش زنده جلسه از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام کردند.

نتایج نهایی و خصوصی‌سازی ایرانخودرو

با توزیع برگه‌های رای‌گیری بین سهامداران دارای حق رای، مجمع به لحظات نهایی و حساس خود نزدیک شد و شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عضویت هیئت مدیره درآمدند.

حامد نائیجی، رئیس مجمع عمومی، در سخنرانی خود با اشاره به تأخیر چند ساعته در برگزاری مجمع اظهار داشت که «نامه‌هایی در فضای مجازی منتشر شده بود که برگزاری مجمع را به تعویق می‌انداختند. وی تأکید کرد که برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده طبق قانون تجارت و حاکمیت شرکتی انجام می‌شود و استناد به نامه‌های مختلف وجاهت قانونی ندارد. همچنین، استناد به رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت نادرست است و هیچ رایی تاکنون توسط این شورا صادر نشده است.»

جمع‌بندی در خصوصی‌سازی ایرانخودرو

نائیجی در ادامه تصریح کرد که «متاسفانه با اعمال نظر شخصی و همراهی ریاست هیئت مدیره ایرانخودرو، قصد داشتند مجمع برگزار نشود و به تعویق بیفتد. با وجود این مشکلات، مجمع با حضور بیش از ۵۰ درصد سهامداران برگزار شد و اعضای هیئت مدیره جدید معرفی شدند.» به این ترتیب، بزرگترین خصوصی‌سازی در مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور پس از دو دهه تحقق یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *