تسهیل گری بانک صادرات عامل رکورد زائران اربعین می شود
تسهیل گری بانک صادرات عامل رکورد زائران اربعین می شود

بانک صادرات با معرفی شعب در تلاش است بیشترین همراهی با اربعین را داشته باشد و حتی احتمال دارد که تسهیل گری بانک صادرات عامل رکورد زائران اربعین می شود.

به گزارش سرمایه فردا ، بانک مرکزی به منظور تسهیل در انجام سفر اربعین تمهیدات ارزی را تسهیل کرده و زائران ابتدا باید در سامانه سماح ثبت نام کنند و از ۲۸ مردادماه تا ۱۴ شهریورماه با مراجعه به شعب منتخب بانک صادرات ایران و با در دست داشتن کارت ملی و کد پیگیری اخذ شده از سامانه سماح، ۲۰۰ هزار دینار عراق معادل ریالی حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریال دریافت کنند.

در حال حاضر بانک صادرات در شعب بانکی و صرافی خود برای تامین ارز زائران اعلام آمادگی کرده و پیش بینی می شود که نسبت به سایر بانک های عامل در فروش ارز اربعین موفق تر عمل کند.

پرداخت ارز اربعین امسال به شکل دینار عراق، دشواری تبدیل ارز برای زائران را از بین خواهد برد و دیگر زائران دغدغه تبدیل دلار به دینار را نخواهند داشت و از سوی دیگر فرصتی برای سودجویان در این زمینه فراهم نخواهد شد.

قیمت دینار در عراق ارزانتر از تهران

چراکه در سال های قبل دولت به زائران اربعین حدود ۱۰۰ دلار پرداخت می کرد و همین مسئله منجر شده بود تقاضا برای دلار در کشور بالا باشد، زیرا استدلال بر این بود که قیمت دینار در عراق ارزانتر از تهران است به همین دلیل متقاضی دلار برای اربعین بیشتر بود‌و همین موضوع منجر به افزایش نوسانات ارزی هم در کشور می شد.

در واقع پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده بودند که حدود ۵ میلیون ایرانی امسال برای اربعین به عراق خواهند رفت و حتی اگر فرض را بر این بگیریم که مانند سال گذشته حدود ۳ میلیون ایرانی وارد عراق شوند ارز مورد نیاز آنها حدود ۶۰۰ میلیون دینار خواهد بود که تقریبا معادل نیم میلیارد دلار است و این عدد بزرگی برای تقاضای غیرتجاری ارز محسوب می شود.

با در نظر گرفتن اینکه هم اکنون کشور با چالش ارز مواجه است.

به طور قطع تخصیص ارز اربعین به صورت دینار به نفع بازار ارز خواهد بود و سیاست بانک صادرات برای تسهیل تخصیص دینار کمک می کند تا متقاضیان بیشتری برای این ارز دینار وجود داشته باشد و حتی احتمال دارد تا اد متقاضیان به پیش بینی مسیولان یعنی ۵ میلیون نفر هم برسد.

چراکه در سال های گذشته به دلیل بروکراسی اداری و صف طولانی برای دریافت ارز باعث بروز چالش هایی برای متقاضیان ارز اربعین شده بود و همین مانع رشد آمار زائران اربعین می شد و با توجه به سیاست گذاری مدیران بانک صادرات شرایط امسال کاملا تغییر کرده است.از طرف دیگر بسیاری از متقاضیان ارز اربعین با دریافت دلار مجبور به مراجعه به صرافی ها در خاک عراق بودند