تسهیلات بانک صادرات موتور پروژه پتروشیمی گچساران شد
تسهیلات بانک صادرات موتور پروژه پتروشیمی گچساران شد

تخصیص تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به پروژه پتروشیمی گچساران همچون خون بر بدن بیماری بود که بستری شده بود و علاوه بر اینکه کمک کرد این پروژه بعد از ۲۰ سال به بهره برداری برسد به اشتغال ۳ هزار نفر در این منطقه کمتر برخوردار ختم شد.

به گزارش سرمایه فردا، طرح الفین پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو به بهره‌برداری رسید تا مواد اولیه مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را تامین کند و نکته حائز اهمیت در اجرای این پروژه ۲۰ ساله تامین مالی و داخلی سازی ۳۳ میلیون یورویی آن است که برای نخستین بار تجهیزات حساس و های‌تک آن توسط شرکت های دانش بنیان داخلی‌سازی شده است.
بانک صادرات نقش مهمی در تامین مالی این پروژه داشته، در واقع پتروشیمی گچساران اولین شرکتی بوده که در قالب طرح «طراوت توسعه» از سوی بانک صادرات ایران تامین مالی شده و از طریق صدور اعتبارات اسنادی ریالی برای پیمانکاران و استفاده از ظرفیت‌های تنزیل و تبدیل فاینانس ارزی به فاینانس ریالی اجرا شده است. در واقع بانک صادرات ایران در قالب جعاله، ۴ هزار میلیارد تومان به این شرکت تسهیلات اختصاص داد که تاکنون ۳.۵ هزار میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده و با آغاز بهره‌برداری از فاز اولیه، پنج هزار میلیارد ریال دیگر به شرکت پرداخت خواهد شد.
پیش از همکاری گسترده بانک صادرات گچساران پیشرفت چشمگیری نداشته است، به طوری که معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس پتروشیمی گچساران طبق گزارش مسئولان وقت در تیرماه سال ۹۹ و دولت سیزدهم،  ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: از ابتدای تأسیس این پتروشیمی ها فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و نبود منابع مالی  باعث شده بود این مجتمع در مدار تولید قرار نگیرد و بعد از آسیب شناسی مشکلات پروژه همچون تامین مالی و رفع محدودیت های تصمیم گیری و … اصلاح شد.
از طرف دیگر این پروژه برای نخستین بار توانسته ۳۳ میلیون یورو تجهیزات را با کمک شرکت های دانش بنیان داخلی سازی کند و این مسئله مرهون تامین مالی شرکت های دانش بنیان است، به عبارت دیگر در سال های اخیر یکی دیگر از سیاست های کلان صنعت پتروشیمی توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان بوده و نقش بانک ها در این مشارکت بسیار مثمر ثمر است، زیرا در حال حاضر بسیاری از شرکت های دانش بنیان از توان مالی بالایی برخوردار نیستند، از این رو بانک صادرات با تسهیل گری در تامین مالی شرکت ها در پروژه های پتروشیمی عملا شرایط حضور شرکت های دانش بنیان در این صنعت را فراهم کرده است.
از طرف دیگر پروژه گچساران در سال های قبل تر با کمبود منابع مواجه بوده و این به معنای اهمیت نقش تامین مالی در اجرای پروژه است، با افزایش رکود بازار جهانی و فشار تحریم ها برخی از شرکت های پتروشیمی سرمایه در گردش کافی برای اجرای پروژه های پایین دستی خود نداشته اند، از این رو بانک صادرات به دنبال جبران تامین مالی این شرکت ها در استراتژی‌های کلان خود ارتقاء سهم بانک از صنعت پتروشیمی قرار داده و درصدد است با تکمیل و توسعه سبد خدمات بانکی و مالی و ارائه خدمات به همه فعالان زنجیره تامین پتروشیمی از تولیدکنندگان خوراک تا خریداران محصولات پتروشیمی این تعامل را روز به روز گسترش دهد
بانک صادرات ایران با انگیزه حمایت از توسعه تولید و اشتغال در مناطق محروم کشور، کمک به تامین مالی پتروشیمی گچساران را در دستور کار داده و ماحصل آن این شده که هم اکنون ۳۰۰۰ نیرو در سایت پتروشیمی گچساران حاضر هستند که ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر معادل حدود ۵۰ درصد از این نیروها مربوط به شهرستان‌ های گچساران و بومی هستند.
برنامه کیفی سازی بانک صادرات با افزایش سرمایه
بانک صادرات اعلام کرده امسال افزایش سرمایه از دو طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سلب حق تقدم سهام را اجرا می کند تا همزمان با بهبود کفایت سرمایه، توان عملیاتی و سایر شاخص های کیفی اقدام کند. در این گزارش به جزئیات آن پرداخته شده است.
به گزارش سرمایه فردا، بانک صادرات در راستای اصلاحات ساختاری در یک سال گذشته نه تنها معاونت های جدید زیر مجموعه بانک تعریف و روزآمد کرده و همچنین برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های فنی و نرم افزاری در حال انجام است که در راستای همین سیاست ها بانک صادرات افزایش سرمایه از دو طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سلب حق تقدم سهام در سال ۱۴۰۲ انجام می دهد تا با توان بیشتری در خدمت به مردم و اقتصاد کشور نقش ایفا کند.
تقریبا ۸۰ درصد تامین مالی تولید در کشور با حمایت نظام بانکی صورت می‌گیرد برهمین مبنا بانک صادرات برنامه ریزی کرده سهم خود را از بازار و مشتریان افزایش دهد و همچنین در کنار آن کفایت سرمایه و توان عملیاتی را بهبود ببخشد.
سرمایه مناسب و کافی، یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و بانک ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار کنند جمع کل سرمایه گذاری های بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ با افزایشی معادل  ۱۴٫۴ درصدی به مبلغ ۴۲٫۷ میلیارد تومان ریال رسیده و همچنین جمع کل دارایی های بانک در سال جاری به بیش از ۷۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و با افزایش سرمایه ای که در سال جاری انجام می دهد به طور قطع توان بانک برای سرمایه گذاری بیشتر می شود.
بر مبنای همین سیاست گذاری می توان پیش بینی کرد که در سال جاری درآمد بانک بازهم رشد خواهد داشت، همانطوری که در گزارش ثبت شده که در سال مالی قبل این بانک با رشد ۲۴ درصدی در درآمدزایی به ۶۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید رسیده بود احتمالا این روند در سال جاری هم ادامه پیدا می کند.
در حال وضعیت شاخ های بانک صادرات از این قرار است که نسبت کفایت سرمایه به ۲۹ درصد، نسبت حقوق مالکانه به کل دارایی به ۱٫۹ و نسبت تسهیلات اعطایی به حقوق مالکانه به ۲۸٫۹ ، نسبت سپرده به حقوق مالکانه به ۳۷ درصد رسیده است.
همچنین نسبت نقدینگی در بانک صادرات به کل دارایی ها به ۷۲ رسیده و گزارش ها از وضعیت کیفیت دارایی های آن عدد ۷٫۸۶ را ثبت کرده است که نمایانگر ذخیره تسهیلات بانک به کل تسهیلات اعطایی است و نسبت آن با سپرده ها ۷۸ و نسبت تسهیلات به کل دارایی بانک ۵۶٫۲ است. برهمین مبنا می توان پیش بینی کرد که افزایش سرمایه بانک می تواند کیفیت دارایی ها را بهبود ببخشد.
عملکرد بانک در سال مالی نشان می دهد که همزمان با افزایش جذب سپرده ها رشد سود خالص را هم ثبت کرده است، به طوری که در یک سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی در سپرده گذاری رشد ۲۹ درصدی در سود خالص را ثبت کرده است، از این رو با ادامه سیاست انقباضی دولت برای فریز کردن نقدینگی های سرگردان، بانک صادرات این قابلیت را دارد که بتواند سپرده های بیشتری را جمع کند و به موازات آن سود خالص خود را هم بهبود ببخشد.
در واقع بانک صادرات ریسک نقدینگی را همواره مورد ارزیابی قرار می دهد زیرا این مساله به عدم توانایی در تامین دارایی های نقد با کیفیت جهت پرداخت بدهی ها، ایفای تعهدات و افزایش دارایی ها مربوط می شود، از این رو بانک صادرات ایران، علاوه بر پایش روزانه وضعیت مازاد و کسری نقدینگی بانک، مدیریت وضعیت تسهیلات در بازار بین بانکی، سررسید بدهی ها و تعهدات از جمله اوراق گواهی سپرده و اوراق مشارکت و برآورد میزان خروجی ها جهت تامین نقدینگی و … را بررسی می کند.
از طرف دیگر نباید فراموش کرد که بانک صادرات در راستای حمایت از تولید در تلاش است تا از تمامی ظرفیت‌های خود برای حمایت از بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در راستای مسئولیت اجتماعی، نقش‌آفرینی کنند. به همین دلیل تقویت دارایی های بانک می تواند به نفع تمام اقتصاد کشور باشد.