بانک ملت با تسهیل گری در صدر پرداخت تسهیلات تکلیفی
بانک ملت با تسهیل گری در صدر پرداخت تسهیلات تکلیفی

در سال های اخیر دولت برای حمایت از ساخت مسکن، اشتغال و… تسهیلات تکلیفی را به بانک ها ابلاغ کرده و طبق آمار بانک ملت با تسهیل گری در صدر پرداخت تسهیلات تکلیفی قرار گرفته است.

به گزارش سرمایه فردا، بانک ملت در پایان تیر ماه ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده و با توجه به اینکه در ابتدای دوره سال مالی ۶۴ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات قرض الحسنه داشته در چهار ماهه نخست سال رشد قابل توجهی ثبت کرده است که بخش عمده آن مربوط به تسهیلات تکلیفی است.
به طوری که بانک ملت چ از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ۳۲ هزار و ۴۲۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری بالغ بر ۱۹٫۶۴۷ میلیارد ریال اعطا کرد و از بین بانک ها رتبه دوم در پرداخت تسهیلات فرزند آوری را کسب کرد.
در واقع کل نظام بانکی در چهار ماهه نخست، ۲۲۱ هزار و ۴۵۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزند به میزان بالغ بر ۱۳۵٫۵۹۴ میلیارد ریال پرداخت کرده اند و سهم قابل توجه آن مربوط به بانک ملت بوده است.

دلایل انتخاب بانک ملت برای دریافت تسهیلات
یکی از دلایل انتخاب بانک ملت برای دریافت تسهیلات سهولت دریافت آن است، برای نمونه اگر متقاضیان در سامانه رتبه‌بندی ‌اعتباری‌ ایران دارای رتبه A ‌باشند با اخذ سفته و بدون ضامن تسهیلات پرداخت می شود و برای متقاضیان دارای سایر رتبه‌های اعتباری با دریافت سفته و یک ضامن معتبر در چارچوب ضوابط و مقررات تسهیلات پرداخت می شود.
جزئیات از این قرار است که مشمولان درخواست خود را در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بانک مرکزی ثبت و پس از دریافت شماره رهگیری، در صورت تایید درخواست و تعیین شعبه از سوی بانک ملت به عنوان بانک عامل، قادر خواهند بود نسبت به ثبت درخواست در سامانه فرابانک ملت انجام دهند و به سرعت تسهیلات را دریافت کنند.
همچنین متقاضیانی فاقد سامانه بانک ملت با دریافت نام کاربری و گذرواژه بانکداری اینترنتی از شعب به سامانه فرا بانک ملت وارد شده و درخواست خود را ثبت می کردند.
بانک ملت سال گذشته هم در پرداخت تسهیلات فرزندآوری رکورد دار بود، به همین دلیل رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از بانک ملت در ارایه تسهیلات قرض الحسنه و ارایه گزارش های شفاف از روند آن تقدیر کرد و گفت بود که باید سایر بانک ها نیز در تسهیل شرایط ارایه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری فعال شوند.
در واقع تکلیف بانک ملت در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۷۳۵۴۰ میلیارد ریال تعیین شده بود اما با اعطای ۲۳۱۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ۱۶۷۲۴۴ نفر را به خانه بخت فرستاد که ۵۸۳۱۰ میلیارد ریال بیشتر از تکلیف ابلاغ شده بود.

تسهیلات در قالب طرح های اشتغال
براساس گزارش دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بررسی، تصویب و مقرر شد طبق قانون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح های اشتغال حمایتی، تولیدی، پیشران اقتصادی و دانش بنیان در سال جاری اختصاص یابد.
همچنین بانک ملت در دو سال گذشته، ۱۲٫۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی را در قالب ۱۵٫۳۶۹ طرح به متقاضیان اعطا کرده که در نتیجه اعطای این تسهیلات، برای ۴۶٫۱۰۷ نفر شغل ایجاد کرد، به همین دلیل بنیاد  برکت از بانک ملت به دلیل حمایت از طرح‌های اشتغالزایی، تجلیل کرد.
همچنین فرابانک ملت، به افراد خوش حساب وام بدون ضامن، ارائه می کند. اصلی ترین شرط برای دریافت این نوع از وام ها بعد از اعتبار سنجی فرد و در صورت خوش حساب بودن آن هاست. طبق اصول فرا بانک ملت با استفاده از بررسی گزارش اعتبار سنجی، افراد خوش حساب و دارای رتبه های اعتباری بالا، شناسایی و از وام های اشتغالی و … بهره مند می شوند.
همچنین طبق دستورالعمل ها بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی هر سال را به بخش مسکن اختصاص دهند؛ به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد. حال در ۲۰ ماه سپری شده از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، عملکرد شبکه بانکی کشور در زمینه اعطای تسهیلات مسکن مطابق قانون حکایت از این دارد که بانک ملت بعد از بانک مسکن بیشترین پرداخت تسهیلات را داشته است