به گزارش سرمایه فردا، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه ظرفیت افزایش بار در ایران شش برابر زیرساختهای فعلی است، گفت: زیرساختهای ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند.
خیرالله خادمی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه روز گذشته سه تفاهمنامه با شرکتهای ایرانی منعقد شد، گفت: علائم و سیگنالینگ خطوط راهآهن از ۱۳۸۵ بهسازی نشده، چون منابع همیشه کم بوده و این موضوع مورد تقاضای بهرهبرداران بوده است. از این رو در راستای خودکفایی در حوزه ریلی، بخش سیگنالینگ را با یک شرکت ایرانی وابسته به وزارت دفاع، به قرارداد رساندیم تا برای خطوط ریلی جدید، اقدامات سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راهآهن انجام شود. همانطور که تولید ریل ملی را در سال ۱۳۹۶ توسط ذوبآهن به انجام رساندیم و دو سال پیش هم سوزن ریل را توسط یک شرکت ایرانی در زمینه بومیسازی خطوط ریلی انجام دادیم.
وی ادامه داد: همچنین برای سه آزادراه موافقتنامه اولیه انجام دادیم، آزادراه پردیس به هراز، همدان به کرمانشاه و ارومیه به تبریز. یک تفاهمنامه هم اتصال کارخانههای سیمان تامین به شبکه ریلی کشور بود.
زیرساختهای حملونقل متناسب با خدمات نیست
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساختهای موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حملونقلی نیست، افزود: به عنوان کشوری که میتوانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساختهای ما هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است. وضعیت جغرافیایی کشور ما بهنحوی است که زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور میکرد، همین حالا هم نزدیکترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها از ایران میگذرد، اما ما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.
خادمی ادامه داد: کالا مسیر مورد نظر را از نظر نزدیک بودن، ایمن بودن و راحت بودن، انتخاب میکند و هر مسیری که بتواند این امکانات را فراهم کند، امکان ترانزیت را فراهم کرده است. الان در خاورمیانه رقابت کریدورهاست، چند کشور با هم قرارداد میبندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور میسازند. ما با توجه به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده میکند.
تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه ظرفیت افزایش بار در ایران شش برابر زیرساختهای فعلی است، گفت: زیرساختهای ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند. تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد که این موضوع در دولت سیزدهم هم مورد توجه است و برنامهها تعیین شده و به حضور مقام معظم رهبری هم رسیده است.
خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: این پروژهها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر است. این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر میکند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش مییابد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا