در روزهایی که بازار بورس تحت تاثیر تزلزل و نوسانات صفهای گروه خودرو قرار دارد، وعدههای پوچ خودروسازان برای افزایش تولید، سوالات بسیاری را در ذهن سرمایهگذاران ایجاد کرده است. عدم تحقق این وعدهها، نه تنها بر عملکرد کلی بازار تاثیرگذار بوده، بلکه سوالاتی را پیرامون دلایل فنی، مدیریتی و حتی مسائل مربوط به قطعیهای برق مطرح کرده است.
در روزهایی که بازار بورس تحت تاثیر نوسانات مداوم گروه خودرو قرار گرفته است، سرمایهگذاران با نگرانی به تماشای خروج منابع مالی خود میپردازند. از سویی دیگر، حضور سهامداران خصوصی در هیات مدیره ایرانخودرو و شکایتهای مطرح شده، مزید بر علت شده تا تاثیرات این رویدادها بر صنعت خودرو بیشتر از همیشه محسوس باشد. در این میان، دادههای آماری نشان میدهد که وعدههای افزایش تولید خودروسازان در آذرماه عملی نشده و دلیل این ناکامی چه بوده است؟
در عین حال، سایر صنایع و شرکتها نیز تحت تاثیر تزلزل صفهای گروه خودرو و ارسال سیگنال منفی این گروه به کلیت بازار، شاهد خروج منابع مالی سرمایهگذاران خود بودند به نحوی که بیش از ۷۰ درصد از نمادها در محدوده قرمز حضور پیدا کردند.
از جمله اخبار حائز اهمیت در گروه خودرو، سهامداران خصوصی ایرانخودرو در اعضای هیات مدیره است. در شرایطی که موضوع واگذاری ایرانخودرو در صدر فهرست اخبار حائز اهمیت در این صنعت قرار دارد، طبعا تعیین کرسی و انتخاب اعضای هیات مدیره در فرجام این صنعت تاثیر بسزایی خواهد داشت. حالا باید دید که شکایت ایران خودرو از بورس برای پذیرش مجمع عمومی این شرکت چه تاثیری در سرنوشت حضور کروز در این شرکت دارد.
وعده خودروسازان پوچ بود، تولید در آذرماه زیاد نشد. انتظار افزایش تولید خودروسازان آن هم، فقط یکماه پس از افزایش نرخهای فروش، شاید تصور بسیار خوشبینانه باشد.
۸ آذر ۱۴۰۳ بود که علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایرانخودرو گفت علاوهبر کسب درآمد ۳همتی از افزایش قیمت در آذر، ۲همت دیگر نیز از یک بانک دریافت میکنیم و کل این ۵همت را فقط به سمت قطعهسازی میبریم تا جهش تولید را در این ماه رقم بزنیم.
اما حالا دادههای ماهانه نشان میدهد در آذرماه، در گروه ایرانخودرو تولید کاهش ۳۳۰۰ دستگاهی داشته است. البته تولید گروه سایپا فقط ۱۳۹۸ دستگاه نسبت به آبان افزایش یافته است.
بهنظر میرسد موضوعات مختلفی میتواند منجر به عدم تحقق وعده خودروسازان شده باشد. علاوهبر موضوعات فنی و مدیریتی، شاید افزایش قطعیهای برق نیز در آن نقش داشته باشد.
همچنین طی ۹ماهه امسال مجموع تولید گروه ایرانخودرو نزدیک به ۳۷۵ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نزدیک به ۵/۲ درصدی و این تعداد در گروه سایپا ۳۷۱ هزار دستگاه بوده که رشد ۳/۵ درصدی دارد.
با بررسی دادههای تولید ماهانه و نهماهه خودروسازان بزرگ کشور، مشخص میشود که وعدههای پوچ خودروسازان برای افزایش تولید در آذرماه تحقق نیافتهاند. علاوهبر مسائل فنی و مدیریتی، عواملی مانند قطعیهای برق نیز ممکن است در این ناکامی نقش داشته باشند. با وجود این، لازم است تا اقدامات جدیتری برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و رفع موانع موجود انجام گیرد تا بتوان به تحقق وعدهها و انتظارات سرمایهگذاران امیدوار بود.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا