افزایش احتمال جنگ بین اسرائیل و ایران

افزایش احتمال جنگ بین اسرائیل و ایران

به گزارش سرمایه فردا، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده که به آلمان سفر کرده است. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «آیا می دانید اسرائیل چه زمانی و چگونه به جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد» گفت: «بله و بله».
خبرنگار از او پرسید که «می‌توانید به ما بگویید» و بایدن پاسخ داد: «نه و نه». این موضوع حکایت از این دارد که آمریکا احتمالا در ناوبری و پشتیبانی حمله اسرائیل حضور دارد. بنابراین احتمال جنگ بین اسرائیل و ایران تقویت خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که امکان تلاش برای آتش‌بس در لبنان وجود دارد، اما دستیابی به آن در غزه دشوارتر خواهد بود.
او این اظهارات را در جریان سفر یک روزه خود به برلین پس از دیدار با اولاف شولز، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا بیان کرد.

زمان پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران که از چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران، پاسخ داد از آن اطلاع دارد اما توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل گفت: «به نظر من فرصتی وجود دارد و همکارانم هم موافق هستند که احتمالا می‌توانیم با اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای تعامل کنیم که برای مدتی این درگیری پایان یابد و چرخه حملات تلافی‌جویانه متوقف شود.»

رئیس جمهور روسیه، می‌گوید کشورش آماده میانجیگری بین ایران و اسرائیل است و «این کار دشوار اما ممکن است».
ولادیمیر پوتین با بیان اینکه روسیه با اسرائیل و با ایران در تماس است و روابط کاملا قابل اعتمادی با آنها دارد گفت: «بسیار دوست داریم که این تبادل بی پایان حملات در مقطعی متوقف شود».
رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت برای حل و فصل اوضاع راه حل‌هایی پیدا می‌شود که به گفته او «هر دو طرف را راضی می‌کند» و «هر چقدر هم که دشوار باشد، اما به نظر من ممکن است».
به نوشته رویترز، ولادیمیر پوتین گفت که اگر هر دو طرف بخواهند، «آماده‌ایم تا در تماس با هر دو طرف هر کاری که در توان داریم برای کمک به یافتن این مصالحه انجام دهیم».

واکنش منطقه به جنگ بین اسرائیل و ایران

دیشب وزیر خارجه ترکیه هم هشدار داد که کشورش و منطقه باید برای یک جنگ بین اسرائیل و ایران آماده باشند. زیرا «احتمال بالایی» برای وقوع آن وجود دارد.
هاکان فیدان در عین حال تأکید کرد که کشورش از «هیچ درگیری با ایران که ممکن است به جنگ تبدیل شود» حمایت نمی‌کند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که از زمان و چگونگی حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران آگاه است. و در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «هرکس از چگونگی و زمان حمله اسرائیل به ایران آگاه است. یا ابزار و پشتیبانی چنین خطایی را فراهم می‌کند، باید منطقا در قبال هرگونه تلفات احتمالی پاسخگو باشد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *