چشم‌انداز اقتصاد چین

چشم‌انداز اقتصاد چین

به گزارش سرمایه فردا، چین دارایی‌های خود بر حسب اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را به حدود ۷۸۰ میلیارد دلار کاهش داده است. در اقتصاد چین این عدد نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در ۱۵ سال اخیر است.
در طول ۳ سال گذشته، میزان اوراق خزانه‌داری نگهداری شده در اقتصاد چین ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. از اوج سال ۲۰۱۳، چین در مجموع حدود ۵۴۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را فروخته است.
در آمریکا در حال حاضر، سهم اوراق قرضه خزانه‌داری نگهداری شده توسط خارجیان از کل بدهی فدرال، در دهه گذشته از ۳۵ به ۲۴ کاهش یافته است. این سهم اکنون نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ سال اخیر است.
به نظر می‌رسد که چین با توجه به شرایطی که دارد نتواند فروش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را متوقف کند. اما با توجه به اینکه چین به حفظ ثبات خود در اقتصاد جهانی اهمیت داده و نمی‌خواهد وارد بحران بزرگی شود. با نگاه به تجربه ژاپن احتمالاً مدتی از فروش بیشتر اوراق خزانه‌داری خودداری کرده و به دنبال حفظ این دارایی‌ها باشد.

دلایل ادامه رکود اقتصاد چین

اقتصاد چین تحت تأثیر رکود مداوم در بخش املاک، ضعف تقاضای موثر داخلی قرار گرفته است. تولید صنعتی بیشترین کاهش را از سال ۲۰۲۱ به این سو نشان داده و همچنین مصرف و سرمایه‌گذاری نیز پایین‌تر از حد انتظار بوده است.
با وجود تلاش‌های بانک مرکزی چین برای مقابله با کاهش قیمت‌ها (Deflation) و اعلام تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی، تحلیل‌گران پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالصداخلی چین را کاهش داده‌اند.
این کاهش رشد اقتصاد چین چالشی برای سیاست‌های رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ محسوب می‌شود. زیرا او باید بین حفظ ثبات اقتصادی و اجتناب از سیاست‌های محرک شدید که ممکن است باعث ایجاد نوسانات اقتصادی شود، تعادل برقرار کند. در همین حال، فشار بر دولت برای اجرای تدابیر جدید افزایش یافته است، اما با توجه به شرایط فعلی، اثربخشی این اقدامات ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری و محدودیت‌های موجود چندان زیاد نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *