اعتراضات جامعه به اتباع باید جدی گرفته شود
اعتراضات جامعه به اتباع باید جدی گرفته شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اعتراضات جامعه به اتباع گفت: افزایش آمار مشکلات اجتماعی در پی حضور گسترده اتباع غیر مجاز موجب اعتراض مردم شده است.

مجید نصیرپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با پشت پرده پیرامون حضور نگران کننده اتباع کشور، گفت: وضعیت حال حاظر اتباع در کشور محصول بی تصمیمی بلند مدت دولت‌ها در سال‌های بعد از انقلاب است. از طرف دیگر مشکلات کشور‌های همسایه موجب ورود این افراد به سرزمین ما شده است. تعداد اتباع در کشور هستند طبیعتا از ظرفیت اجتماعی و اقتصادی ما خارج است. به همین خاطر در کشور با اعتراضات جامعه به اتباع طرف هستیم این مشکل باعث بروز حواشی در کشور شده است، این مشکل را باید بپذیریم. دولت و مجلس باید با هماهنگی لازم در گام اول هزینه اجتماعی حضور این افراد را کاهش بدهد. در گام دوم زمینه انتقال این عزیزان به کشور‌های خودشان جهت رفع مشکلات فراهم بشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در این ماجرا باید توجه داشته باشیم دچار افراط و تفریط نشویم. درست است که جمع کثیری از اتباع در کشور ما هستند و زمینه حاشیه و مشکلات متعددی شده اند. اما از طرف دیگر این افراد مسئولیت‌های مختلفی در حوزه‌های خدماتی و اقتصادی را پذیرفتن و در مقطعی نیاز ما را در کمبود نیروی کار بر طرف کردند.

خروج اتباع برای جلوگیری از اختلاف‌های فرهنگی و سیاسی


به دلیل شرایط خاص اطراف کشور خروج اتباع باید با یک تو طمانینه خاصی اتفاق بیفتد تا زمینه اختلاف‌های فرهنگی، قومی و سیاسی را تشدید نکنیم. ما به قدر کافی در حاشیه کشورمان با تهدیدات قابل توجهی از طرف آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم. لذا باید با همزیستی و تعامل شرایط انتقال این عزیزان به کشور هایشان را فراهم کنیم.

نصیرپور همچنین درباره اعتراضات جامعه به اتباع افزود: ادامه داد: این اتباع در کشور ما زندگی می‌کنند و طبیعتا از امکانات موجود استفاده می‌کنند و ما ابزاری برای تفکیک قابل اجرا نداریم. نمی‌توانیم با نرخ واقعی به این افراد خدمات بدهیم. چراکه کار بسیار سختی است و به لحاظ مالی بخش عمده این افراد در کشور از قشر ضعیف جامعه هستند.

دلایل اعتراضات جامعه به اتباع

مجید گودرزی کارشناس اقتصادی نیز گفت:‍ آمارها در مصرف سوخت کشور، نگران کننده است یارانه ۳۹۰ هزار میلیاردی ایرانی ها به کشورهای همسایه است.  اکنون ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود، اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم. با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۲۰ میلیون لیتر رساندیم. یعنی با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۲۰ میلیون لیتر هستند.
 او افزود: میانگین جهانی قیمت بنزین به ازای هر گالن (هر گالن معادل ۴/۵۴۶۰۹۲ لیتر است) ۵/۱۳ دلار است که حدود ۱/۱۲۹ دلار به ازای هر لیتر است. هر لیتر بنزین با دلار ۵۰ هزار تومانی حدود ۵۶/۴۵۰ تومان است. که تنها به مبلغ ناچیز ۳/۰۰۰ تومان بدون یارانه و با یارانه ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. این قیمت سرمایه های نسل آینده را نابود می کند. به همین دلیل حضور اتباع یعنی ناترازی و گرانی بیشتر در کشور و طبیعی است که اعتراضات جامعه به اتباع رخ دهد.
بر اساس گزارش دی‌ ماه گذشته سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو ۲ است. مصرف سوخت ترکیبی چنین خودروهایی به ۹٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد؛ در حالی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک باید ۷ لیتر در هر صد کیلومتر باشد. که البته این مقدار زیاد قابل اتکا نیست.

رابطه قاچاق و اعتراضات جامعه به اتباع


بر اساس گفته های یکی از مسئولان روزانه ۲۰  میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود که حجم بسیار بالایی است. اگر این آمار ها درست باشد می توان نتایج زیر را استخراج کرد. هر لیتر بنزین به قیمت جهانی با بیش از ۵۳/۴۵۰ تومان تخفیف فروخته می شود و اگر ضربدر مقدار قاچاق روزانه شود ما به رقم روزی  ۱/۰۶۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ( هزار و شصت و نه میلیارد تومان) در روز می رسیم و سالیانه حدود ۳۹۰/۱۸۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می رسیم که رقمی نجومی و وحشتناک است.
اگر بخواهیم این رقم را به کل جمعیت استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان که حدود ۴/۳۷۸/۰۰۰ نفر می شوند اختصاص دهیم، سالی ۸۹/۱۲۴/۰۰۰ میلیون تومان به هر نفر  اختصاص می یابد.
بدون شک این حجم از قاچاق از عهده مرز نشینان بر نمی آید و مافیای قدرتمندی پشت این حجم از قاچاق و غارت سرمایه های ملی وجود دارد. و قطعا با هر اقدامی جهت واقعی کردن قیمت سوخت مقابله جدی خواهند کرد.

تبعات افزایش قیمت سوخت

اکنون دولت در سیاستی اشتباه بجای واقعی کردن قیمت سوخت و دستمزد، خودرو را به چندین برابر قیمت می فروشد. که تنها جیب مافیای خودرو را پر می کند. مصرف سوخت در ایران بسیار بالاست. خودرو تا ۸۰۰ درصد بالاتر قیمتهای جهانی و سوخت به قیمت ناچیز.
اگر چنانچه دولت بخواهد خودروهای به روز وارد کند و میانگین مصرف در هر صد کیلومتر از ۹/۲ فعلی به ۷ لیتر برسد و تنها ۳۴ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد، روزانه ۳۷/۴۰۰/۰۰۰ لیتر فقط بنزین صرفه جویی خواهد شد که به قیمت جهانی حدود روزی
۲۱۱۱۲۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان در روز و سالی ۷۷۰۵۹۸۹۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان صرفه جویی و کاهش مصرف خواهیم داشت و مردم خودروهای به روز تر و با کیفیت تری سوار خواهند شد و بدون شک تلفات تصادفات هم کاهش خواهد یافت.
این ارقام تنها مربوط به سوخت بنزین است و در فرصتهای آینده سایر سوخت ها مثل گازوییل هم بررسی خواهد شد. ا‌ین مبلغ دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.