پیش‌بینی بورس هفته اول تیر

پیش‌بینی بورس هفته اول تیر

برای بورس فردا پیش‌بینی می‌شود معاملات کماکان پرحجم باشد و ارزش معاملات، خصوصاً در سهام پرتراکنش، بالا باشد. طبیعتاً سهام پرپتانسیلی که امروز صف خرید آن‌ها عرضه نشد یا از صف فروش به صف خرید حرکت کردند، فردا بیشتر مورد توجه خواهند بود

حسن کاظم‌زاده: امروز بازار تقریباً متعادل شروع شد و در ادامه کمی تقاضا افزایش پیدا کرد، اما فشار فروشی که از صبح می‌شد نشانه‌های آن را در بازار دید، در نهایت باعث شد بازار منفی بسته شود. در حالی که ارزش معاملات امروز ۵۲ همت بود، حقیقی‌ها حدود ۶ همت پول از بازار خارج کردند و در انتهای بازار نیز ۱۷ همت صف فروش داشتیم. ۷۷ درصد از نمادها نیز در محدوده منفی معامله شدند که از شروع رالی پس از گشایش بازار، جزو معدود روزهایی بود که این درصد از سهم‌ها منفی بودند. در مجموع، تمایل به سیو سود و همچنین برخی اخبار و شایعات باعث شد امروز روز بدی را در بورس سپری کنیم و بسیاری از نمادها از محدوده صف خرید به صف فروش یا محدوده منفی حرکت کنند.

سیاست فرار

بعد از سال ۹۹، هر وقت بورس مثبت شده و یک روند صعودی را تجربه کرده، پس از رسیدن به هدف، حال‌وروز بورس خراب شده است. در واقع، در ذهن سرمایه‌گذاران بورس پس از سال ۹۹ این‌گونه شکل گرفته که هر وقت بورس رشدی کرد، این رشد موقتی است و هر جا احساس کردی این رشد متوقف شده، سریع فرار کن؛ چون بعد از آن مجبور خواهی بود چند ماه در یک روند فرسایشی بمانی و در نهایت بخش عمده‌ای از سودت نیز از بین برود. همین تصور و انتظار باعث شد امروز و دیروز، به‌محض اینکه بازار کمی شل شد، فعالان سریعاً رنج منفی بکشند و از بازار خارج شوند. واقعیت این است که مردم و سرمایه‌گذاران، حتی حرفه‌ای‌ها، هنوز به بورس اعتماد ندارند. روند حرکتی بازار در روزهای آتی به ما نشان خواهد داد که آیا می‌توان انتظار داشت بالاخره پس از ۶ سال، مردم با بورس آشتی کنند یا نه.

سیگنال‌های متفاوت از وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد ظاهراً نگران این است که پول چاپ‌شده برای مدیریت بودجه دولت، منجر به تورم فزاینده یا سفته‌بازی در بازارها شود. وزیر اقتصاد نیز به نوعی از سیاست نرخ سود اسمی بالا و نزدیک به نرخ سود واقعی بازار حمایت کرده است. در مجموع، به نظر می‌رسد در صورتی که کمی گشایش درآمدی برای دولت به‌وجود بیاید، تیم اقتصادی، از بانک مرکزی گرفته تا وزارت اقتصاد، بدشان نیاید اقتصاد کمی cool down را تجربه کند. در هر صورت، در چشم‌انداز تحلیلی خودمان باید در نظر داشته باشیم که در ماه‌های آتی نرخ سود بدون ریسک پایین نمی‌آید و حتی ممکن است کمی بالاتر هم برود.

آیا راه بازار جدا می‌شود؟

برخی از نمادهای بازار، به‌خصوص در گروه‌های بزرگ مثل پتروشیمی و فلزات، با پی‌بر‌ای‌های بالایی در حال معامله هستند و پی‌بر‌ای آینده‌نگر آن‌ها ۷ واحد و بالاتر است. هم‌زمان، در صنایع دیگری مثل نیروگاهی، برقی، تجهیزاتی، نرم‌افزار، حمل‌ونقل، پالایشی و… شاهد پی‌بر‌ای‌های زیر ۴ واحد و بعضاً زیر ۳ واحد هستیم. سیمان، زراعت، غذا و دارو که سوگلی‌های بعد از بازگشایی بورس بودند، با پی‌بر‌ای آینده‌نگر حدود ۴ تا ۵ واحد معامله می‌شوند. باید ببینیم زور سهام گران بیشتر خواهد بود و کلیت بازار را منفی می‌کند، یا اینکه راه سهم‌ها از هم جدا می‌شود.

منفی اما امیدوارکننده

از شروع معاملات حال و هوای بورس منفی بود و هر چه جلوتر رفتیم فشار فروش افزایش پیدا کرد و ارزش صف‌های فروش به ۲۰ همت رسید. اما در ادامه خریداران خودنمایی کردند و تا انتهای بازار تقریبا ارزش صف‌های فروش و خرید باهم برابر شد اما در نهایت بازهم درصد نمادهای منفی از نمادهای مثبت بیشتر بود و ۶۲ درصد از نمادها در محدوده‌ی منفی به کار خودشان پایان دادند. روند معاملات و خروج پول حقیقی نشان می‌دهد خریداران احتمالا بازارگردان‌ها و حقوقی‌های حمایتی بوده‌اند که بخش عمده‌ای از صف‌های فروش را برداشتند، اما روند معاملات امروز این امیدواری را ایجاد کرد که ممکن است بازار در کلیت یا برخی نماد اصلاح کند، اما در مجموع روند ریزشی وحشتناکی که برخی انتظار می‌کشند، شاید به این راحتی اتفاق نیفتد.

بلای فروش هیجانی

امروز نمادهای زیادی صف خرید بودند و کمتر از ۱۰ درصد صف خرید آن‌ها عرضه شد که نشان می‌دهد علی‌رغم جو منفی، کسانی که سهام پرپتانسیل بنیادی دارند، به این راحتی حاضر به فروش نمی‌شوند. اما در کنار آن نزدیک به ۸۰ سهم از صف فروش به صف خرید نوسان کرده‌اند. برخی از این سهم‌ها مانند شبندر، تاپیکو، ونوین و شبریز مشهور هستند و برخی دیگر کمتر شناخته شده اما این نشان می‌دهد سهامداری که تحت تاثیر هیجان منفی و جوسازی‌ها اقدام به فروش هر نوع سهمی می‌کند، فارغ از اینکه این سهم پتانسیل رشد در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت دارد یا نه، معمولا ضرر می‌کند، در برخی از روزها، همان روز ۶ درصد ضرر می‌کند.

نتیجه‌ی مذاکرات؟

همانگونه که در پیش‌بینی بازار امروز نوشته بودم، قرار نیست این مذاکرات الان به نتیجه برسد یا شکست بخورد. قرار است پیشرفت‌های خوبی در این مذاکرات اعلام شود و فعلا ادامه پیدا کند. بعد از یک جنگ و دورانی تنش‌آلود، حالا دو طرف به دنبال این هستند مدتی حرف بزنند. در تاریخ همیشه همین گونه بوده، نزاع‌های طولانی و ریشه‌دار، همانگونه که طی سالیان دراز بدتر و بدتر شده‌اند، طی سالیان طولانی حل می‌شوند نه یک‌شبه. البته همیشه باید حواسمان باشد، اصلا ممکن است حل نشوند و رها شوند یا به اصطلاح این روزها استحاله شوند.

آیا سیاست‌های انقباضی باز می‌گردد؟

با گمانه‌زنی‌های دولتی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد) و همچنین رسانه‌ای در مورد تغییر نرخ سود اسمی بانکی، بسیاری از تاثیر این کار بر روی نرخ سود بدون ریسک (احتمال افزایش آن) و همچنین تاثیر منفی بر دارایی‌ها از جمله سهام می‌نمایند. البته در مطالب مختلف توضیح داده شد که در حال حاضر نرخ سود بدون ریسک در دسترس از طریق صندوق‌های درآمد ثابت به صورت میانگین حدود ۳۷.۶ درصد و حتی تا ۴۰ درصد می‌رسد. اما یک نکته را نباید از قلم انداخت، همین الان ما در دوره‌ای هستیم که بانک مرکزی در حال اجرای سیاست انقباضی نسبت به سه تا چهار ماه پیش است و پولی که برای جبران کسری بودجه دولت در اسفند و فروردین پاشیده بود را در حال جمع‌آوری است. ممکن است اگر وضعیت درآمدهای دولت بهبود پیدا کند، بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت تصمیم بگیرند برای یک دوره شش ماه تا یک‌سال سیاست انقباضی را ادامه دهند، تا اثرات تورمی را به حداقل برسانند. لذا نباید اثرات سیاست انقباضی احتمالی پولی را با این داستان تغییر نرخ سود تصنعی اشتباه گرفت.

پیش‌بینی بورس فردا

بورس روز جالبی را پشت سر گذاشت. علی‌رغم اینکه معاملات منفی شروع شد و اتفاقاً منفی‌تر هم شد و حتی ارزش صف‌های فروش به ۲۰ همت رسید، اما تا پایان بازار بسیاری از صف‌های فروش جمع‌آوری شد. حتی شاهد نوسان‌های مثبت ۶ درصدی نیز در بورس بودیم. این نشان می‌دهد خریدار بالقوه‌ای در بازار سهام وجود دارد که از فشار فروش چندان نمی‌ترسد و ترجیح می‌دهد سهام مدنظرش را بخرد، ولو اینکه آن سهام از منفی کامل به صف خرید رسیده باشد.

در سوی دیگر نیز چیزی که مشخص است، این است که قرار نیست در کوتاه‌مدت اتفاق بدی بیفتد، اما نمی‌توان انتظار داشت مذاکرات در همین هفته یا روزهای آتی به نتیجه‌ای مشخص برسد. در مجموع، باید در یک فضای انتظار توأم با پیشامدهای مثبت سرمایه‌گذاری کرد.

برای بورس فردا پیش‌بینی می‌شود معاملات کماکان پرحجم باشد و ارزش معاملات، خصوصاً در سهام پرتراکنش، بالا باشد. طبیعتاً سهام پرپتانسیلی که امروز صف خرید آن‌ها عرضه نشد یا از صف فروش به صف خرید حرکت کردند، فردا بیشتر مورد توجه خواهند بود، اما به‌طور کلی در بورسِ یک ماه آتی باید در انتخاب سهام دقت کرد تا بازده مطلوب گرفت.

بازار طلا و ارز نیز کماکان در وضعیت رکودی قرار دارد؛ وضعیتی که کف آن فعلاً مشخص شده، اما حرکت رو به بالایش ملایم و با احتیاط خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید