سازمان بنادر وام تعمیرات با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان تخصیص می دهد
سازمان بنادر وام تعمیرات با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان تخصیص می دهد

علی اکبر صفایی با اشاره به اینکه از محل وجود داخلی وامی در اختیار متقاضیان برای نوسازی شناورها قرار دهد، گفت: وام تعمیرات با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان برای ۵۰ شناور در نظر گرفته است

به گزارش سرمایه فردا، رییس سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در بیست سال گذشته ورودی آب به دریای خزر کاهش داشته است، گفت: موضوع حوزه آبریز به خلیج فارس کلان بوده و از سوی وزارت خارجه دنبال می شود، همچنین در بخش هایی هم وزارت راه رایزنی می کند.

علی اکبر صفایی با بیان اینکه براساس پیش بینی دریای خزر در آینده بررسی ها برای تحکم سازه های بندی اقدام کنیم یا به جاهای عمیق دسترسی پیدا کنیم، گفت: در سال جای حجم لایروبی در دریای خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است و همچنین یکسری اقدامات بلندمدت در راستای مطالعات دریایی انجام می شود.

بیشتر بخوانید؛

سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد دریایی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد

او با تاکید بر اینکه ظرفیت بنادر شمال حدود ۳۰ میلیون تن مطرح می شود، گفت: این ظرفیت با سطح تجارتی که در شمال وجود دارد کافی است و اگر واردات یا صادرات و حتی ترانزیت افزایش یابد ظرفیت بنادر شمال کافی است.

صفایی با تاکید بر اینکه در خزر سالانه حدودا ۳۵ میلیون تن کالا جایزه جا می شود و سهم هر کشور حدودا ۶ میلیون تن است، تصریح کرد: بنابراین ظرفیت کشتیرانی ایران در دریای خزر بسیار خوب است و حتی نسبت به کشورهای دیگر شرایط بهتری داریم و با توجه به اقداماتی که در یک سال گذشته انجام شده تعداد کشتی های ورودی به بندر خزر افزایش یافته است.

او با تاکید بر اینکه بحث مبادلات ترکیبی به صورت فله و کانتینر هم دنبال می شود، اطهار کرد: براساس سیستم تجاری شیوه مبادله کالا تعیین می شود، به عبارت دیگر براساس نوع کالا و تجارت مبادله اقتصادی کالا بررسی می شود.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه زمین های برخی مناطق جنوبی براساس طرح یکپارچه برای پرورش ماهی و میگو ظرفیت خوبی دارند، گفت: برخی مناطق سواحلی جنوبی براساس مطالعات ظرفیت پرورش برخی گیاهان خاص دارند که هم اکنون در دست بررسی است اما موضوع اصلی پرورش آبزیان در قفس مطرح است.

صفایی با تاکید بر اینکه با در نظر گرفتن فاصله بین قطب های اقتصادی همچون فولاد و پتروشیمی که آب بر هستند سازه های آنها به گونه ای باشد که هزینه حمل زیادی هم نداشته باشند، تصریح کرد: همچنین فضای مسکونی برای کارکنان این شرکت ها باید به گونه ای باشد که تردد خیلی طولانی نباشد و رفت و آمد منجر به مسائلی همچون تصادفات و… نشود.

او با اشاره به اینکه توسعه بندر دیر در دو بخش انجام می شود، اطهار کرد: در حال حاضر چهار پست رمپ در این بندر در حال ایجاد است که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد و از طرف دیگر توسعه بندر دیر هم اکنون در دست اجراست که موضوع صادرات کالا به کشور های خلیج فارس دنبال می شود، این بندر هم اکنون ۳۵۰ هزار تن کالا صادرات محصول دارد.

صفایی با اشاره به اینکه از محل وجود داخلی وامی در اختیار متقاضیان برای نوسازی شناورها قرار دهد، گفت : وام تعمیرات با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان برای ۵۰ شناور در نظر گرفته است.او افزود: همچنین کسانی که شناور دارند برای توسعه ناوگان و دریافت وام اقدام کنند.

همچنین اسلامی معاون بندری سازمان بنادر با اشاره به اینکه سال گذشته از مجموع کریدور روسیه به هند حدود حدود یک میلیون و هشتصد هزار تن کالا جایزه جا شده است، گفت: همچنین در بندر چابهار جالبه جایی کالا از هند به افغانستان و هند اتفاق افتاده است و امسال ۳۶ هزار کانتینر عملکرد بندر چابهار بوده است