جریان پول در بورس یک دور با شرکت‌های بزرگ بازار حرکت کرد
جریان پول در بورس یک دور با شرکت‌های بزرگ بازار حرکت کرد

جریان پول در بورس یک دور با شرکت‌های بزرگ بازار حرکت کرده و حالا سهامداران نمادها را دست به دست می کنند.

به گزارش سرمایه فردا، بازار این هفته بیش از هرچیزی درگیر اخبار  ریز و درشت از صنایع قرار داشت به همین دلیل نوسانی شده و ذهن سهامداران بازار را هم درگیر تصمیمات نهایی دولت کرده است. زیرا بحث نرخ خوراک که با پایان نرسیده تغییر یا ثبات نرخ تسعیر مسأله می شود این موضوعات باعث شده واکنش بازار هیجانی باشد، زیرا تقاضا و عرضه بر مبنای همین خبرها شکل می گیرد.

احتمالا بازار ارز تحول خاصی داشته باشد
در حال حاضر به نظر می رسد که بازار ارز در مسیر آماده شدن برای تحولات خاصی است به همین دلیل خبرهای مربوط به تسعیر ارز و دلار  ۲۸۵۰۰ تومانی برای همگان مهم تلقی شده، هرچند دولت فعلا هر گونه تغییر آن را تکذیب کرده است.

به گفته رضا روحی در حال حاضر موضوع کسری بودجه و ناترازی بانک ها جدی است و دولت برای جبران این کاستی مهار رشد دلار را متوقف می کند و همین موضوع منجر می شود بار دیگر نرخ ارز جهش داشته باشد

همچنین بازارهای جهانی هم اتفاقات و رویدادهای خاصی را می‌توانند در این هفته بروز دهند که بخشی از ان می تواند در نتیجه رشد قیمت نفت باشد و در بازار داخلی هم تحولات بورس کالا می‌تواند نقاط موثر  سبز و قرمز ویژه‌ای برای سهامداران باشد.
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر به نظر نمی رسد که رشد شاخص بورس خیلی قوی اتفاق بیفتد، گفت: چون در حال حاضر سیاست کلان کشور هم در مسیر کنترل تورم است.
رضا روحی با بیان اینکه گزارش‌های ماهانه می‌تواند بعد گزینه‌های خوبی باشد که بعد بازدهی نرمال و خوبی را نصیب سهامداران کنند، افزود:  بازار با ریزشی که داشته هنوز جای قدرت نمایی و رشد خوبی را دارد و اگر کمی سیاستگذار یعنی دولت دست از سر بازار بردارد قابلیت‌های خوبی برای رشد و جذب سرمایه نهفته است.
او با تاکید بر اینکه تغییر ریل سیاست گذاری های ارزی یکی از برنامه‌های پیشرو است، تصریح کرد: در حال حاضر موضوع کسری بودجه و ناترازی بانک ها جدی است و دولت برای جبران این کاستی مهار رشد دلار را متوقف می کند و همین موضوع منجر می شود بار دیگر نرخ ارز جهش داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه به نظر مرحله اول تغییر سیاست‌های ارزی کشور جدی است، گفت: خیلی زود شاهد تغییرات نرخ ارز در قیمت ارز خواهیم بود که نرخ ارز صادراتی را نیز احتمالا به  شکل دیگری و با نرخ دیگری و در بازار دیگری عرضه می‌کنند و نرخ  ۲۸ نرخی است  که برای برخی مصارف خاص به کار می رود.

چرخش پول بین صنایع مختلف در جریان است
یک نکته بسیار مهم و ویژه که در بازار این روزها روشن است این بوده که یک چرخش پول بین صنایع مختلف در جریان است یعنی یک روز در گروه خودرویی ها روز دیگر در گروه بانکی ها و روز دیگر گروه پالایشی و… از سهامداران نوسان می گیرند.

مبین ناظمی معتقد است که پمپاژ شدید اخبار مثبت در بخش های مختلف اقتصاد همچون فرموله شدن نرخ خوراک عامل تقاضای موقت از سمت حقوقی ها و حقیقی ها شده است به همین دلیل شرایط از منظر بنیادی و تکنیکی تقریبا برای رشد موقت، بازار محیا است

این چرخش پول همزمان با جو خبری رخ می دهد، به طوری که یک روز با خبرهای نرخ خوراک، هلدینگ ها و پتروشیمی‌ها معامله می شوند و یک روز هم با خبر رشد قیمت‌های جهانی گروه فلزات مورد توجه قرار می گیرند و با سیاست گذاری دولت در گروه خودرویی هم نوسان گیری همیشه برقرار است.
یکی از مزیت های این چرخش چند روزه و جریان پول به بازار و سهم‌ها این است که باعث شده تا بازار کمی کف‌سازی قوی‌تری کرده و از فضای منفی فاصله بگیرد اما آن رشد منطقی هنوز در بازار پدیدار نشده که به نظر این موضوع به دلیل عدم قطعیت سهامداران در مورد اخبار و صنایع مختلف است.
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه پمپاژ شدید اخبار مثبت در بخش های مختلف اقتصاد همچون فرموله شدن نرخ خوراک عامل تقاضای موقت از سمت حقوقی ها و حقیقی ها شده است، گفت: در حال حاضر محدوده های حمایتی که در شاخص صنایع شاهد هستیم، مجددا اقبال میان‌ مدتی ها و کوتاه مدتی ها را به بازار بیشتر کرده است.
مبین ناظمی با بیان اینکه افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات خرد نشان می دهد که شرایط از منظر بنیادی و تکنیکی تقریبا برای رشد موقت، بازار محیا است، افزود:  باتوجه به شایعات حذف ارز ۲۸۵۰۰ یا تغییر فرمول تخصیص برای صنایع شرایط برای بازارهای موازی؛ از جمله طلا و دلار مانند شرایط بازار سرمایه شده است.
به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، این حس سردرگمی که سرمایه گذاران در آن  گرفتار شده اند ناشی از عدم ثبات رویدادهای خبری است برای نمونه از پالایش اخبار خوب جهانی و افزایش قیمت نفت و کرک‌ها می‌رسد اما خبری از ورود پول هوشمند به این گروه ها نیست به همین دلیل افزایش حجم معاملات تغییر چندانی نمی کند و در مجموع سهامداران نرخ تسعیر ارز را بهانه می کنند.
به نظر جریان پول در بازار یک دور با شرکت‌های بزرگ بازار حرکت کرده و در مرحله فعلی سهامداران نمادها را دست به دست می کنند و بازار فضای متفاوت‌تری در پیش گرفته و سعی می‌کند قیمت‌ها را تثبیت کند و بعد احتمالاً حرکت دوباره روی مدار همین سهم‌های بزرگ و به اصطلاح شاخص ساز رخ می دهد و در دو هفته آتی رشد شاخص ادامه پیدا کند و مرحله بعد چرخش سهم‌های بزرگ به سمت کوچکترها و به نوعی هم وزن است که احتمالاً حرکت آنها در بازار بعد از دو مرحله رالی رشد سهم‌های بزرگ بهتر خواهد شد