بخش خصوصی واقعی رمز موفقیت تجاری
بخش خصوصی واقعی رمز موفقیت تجاری

توجه ویژه به بخش خصوصی واقعی، رمز موفقیت تجاری برزیل و هند است. بریکس فرصت تبادل نیروی انسانی متخصص را فراهم می‌کند. یک‌چهارم سرمایه جذب شده در عرصه بین‌المللی در سال اخیر سهم کشورهای حوزه بریکس بوده است.

به گزارش سرمایه فردا، یکصد و سی و یکمین نشست علمی-تخصصی با عنوان” دلالت‌های موفقیت برنامۀ توسعۀ کشورهای عضو بریکس؛ با تمرکز بر دو کشور برزیل و هند با حضورمسعود میرزایی؛ رئیس مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجۀ کشور به‌عنوان مدیر علمی،دکتر حسین قریبی، سفیـر جمهوری اسلامی ایـران در برزیل،دکتر علی چگینی؛ مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در هند ودکتر امیرحسین میـرآباد؛ رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و وابسته پیشین فناوری سفارت ایران در هند به‌عنوان سخنرانان این نشست برگزار شد.

 مسعود میرزایی؛  به‌عنوان مدیر علمی این نشست در ارتباط با تبیین فعالیت بریکس گفت: این مجموعه عمدتاً شامل کشورهایی است که از نظم غرب خوشنود نیستند و جمهوری اسلامی ایران نیز با همین رویکرد در حال پیوستن به این مجموعه است؛ لذا با عنایت به اینکه ایران در حال تعمیق روابط با بریکس است باید بدانیم این عضویت می‌تواند در شرایط تحریمی به ایران کمک کند. همچنین عمق استراتژیک ایران در روابط بین الملل در پی این عضویت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به طور مشخص به برنامه‌های توسعه دو کشور هند و برزیل عضو بریکس اشاره کنیم باید به شاخص‌های اقتصادی این کشورها توجه کنیم، گفت: شاخص‌هایی همچون درآمد سرانه، کنترل فقر، جذب سرمایه‌گذاری، کاهش بیکاری و رشد GDP باید مورد توجه قرار گیرد.

میرزایی با اشاره به برنامه‌های توسعه هند، گفت: این کشور توانسته رشد اقتصادی هشت‌ درصدی را در سال‌های گذشته تجربه کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۵۰ دومین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد. این توانایی هم ناظر به بازار داخلی و انرژی ارزان روسیه برای هند محقق شده است؛ لذا در سالهای اخیرکاهش قابل‌توجه نرخ فقر را در این کشور شاهد بوده ایم و با یک هند دانش‌بنیان مواجه هستیم و جالب است بدانیم کشور هند طی بیست و سه سال میانگین رشد شش درصد را تجربه کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هند در توسعه اقتصادی افزود: تسریع و تسهیل تجارت و ترخیص بیست ‌و چهار ساعته و طی هفت ‌روزه هفته تمامی بنادر یک اقدام همه‌جانبه هند در توسعه این کشور به شمار می‌رود.

میرزایی در خصوص کشور برزیل نیز افزود: برزیل پس از جنگ جهانی دوم روند رشد خود را دنبال کرد و بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای جنوبی را تشکیل داد و هم اکنون برزیل در جایگاه دوازدهمین اقتصاد دنیا ایستاده است. اقتصاد این کشور به کنترل نسبی تورم دست پیدا کرده است. برزیل و هند دو کشور از بیست کشور بزرگ هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی را در سال گذشته جذب کرده‌اند و لازم به ذکر است که کشورهای عضو بریکس یک‌چهارم سرمایه‌گذاری خارجی دنیا را جذب کرده‌اند؛ لذا کشورهای حوزه بریکس در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهایشان خوب عمل کرده‌اند.

در ادامه این نشستحسین قریبی، سفیـر جمهوری اسلامی ایـران در برزیل ضمن بیان روندهای توسعه برزیل در سال‌های اخیر، گفت: برزیل با بیش از دویست میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی شناخته می‌شود. برزیل از بیست و هفت ایالت تشکیل شده است. نیمی از جمعیت برزیل در پنج ایالت جنوبی این کشور متمرکز است و دویست سال سابقه استقلال دارد. جالب است بدانید ایران صد و بیست سال با برزیل تعاملات تجاری دارد.

وی با اشاره به روند صادرات و واردات برزیل گفت: از دهه هفتاد میلادی به بعد روند تجارت در برزیل شروع به رشد می کند و در سال ۲۰۰۰ به بعد رقم تجاری ۵۰ میلیارد دلار گذشته، به رقم ۵۰۰ میلیارد دلار در سال تبدیل می‌شود و این به معنی بین‌المللی شدن اقتصاد برزیل است. در سال ۱۹۶۰ حدود ۶۰ درصد مردم برزیل در کشاورزی مشغول به فعالیت بوده‌اند و این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ پانزده درصد مردم در این بخش مشغول به فعالیت بوده اند و در این راستا این نکته بسیار قابل اهمیت است که برزیل غذای نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر را تأمین می‌کند. در اقتصاد برزیل سویا، پنبه، قهوه و… با استفاده از تکنولوژی‌های روز، تولید می‌شود و به همین جهت سهم شاغلین در بخش کشاورزی کاهش یافته است.

قریبی با اشاره به تجربه کنترل تورم در برزیل، گفت: تا دهه نود، برزیل با تورم‌های هزار و ششصد درصدی مواجه بود. اما تورم برزیل در حال حاضر چیزی نزدیک به چهار درصد است و بنابر این بین سه الی پنج درصد در حال نوسان است.

وی با اشاره به تجربه خصوصی‌سازی در برزیل، گفت: در برزیل سرمایه‌گذاری بخش دولتی کاهش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسعه‌ را برای برزیل به ارمغان آورد. شرکت نفت برزیل و شرکت هواپیماسازی برزیل هر دو روند خصوصی‌سازی را طی کردند. در کنار فعال‌شدن بخش خصوصی تعاونی‌های موفق کشاورزی نیز شکل‌گرفته است. نقش دولت فدرال در اقتصاد به‌شدت کاهش پیدا کرده است و تشکل‌ها در حال اداره امور اقتصادی هستند. انجمن‌های گوشت، سویا، پنبه، معدن و… در خارج از کشور برزیل نیز دفتر نمایندگی دارند و جالب است بدانیم برزیل بیست و هفت برند خودرو دارد ولی خودروی ملی ندارد. این برندها سالانه بین دو الی سه میلیون خودرو تولید می‌کنند که صادرات نیز دارند و درمجموع صنعت خودرو سهم صد میلیارد دلاری از بازار برزیل را دارد و این در حالی است که انجمن خودرو جایگاه این بخش را در برزیل حفظ کرده است.

سفیر ایران در برزیل با اشاره به حاکمیت قانون در این کشور، گفت:  قانون با جزئیات روابط بین قوا در برزیل را تبیین کرده است و جالب است بدانید برزیل تنها کشور دنیا است که انتخابات در آن به‌صورت کاملاً الکترونیکی برگزار می شود. سیستم حکمرانی مبتنی بر حزب  است و فرد به‌تنهایی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. سال طلایی ۲۰۱۴ در اقتصاد برزیل همزمان سال قدرت قانون‌مداری این کشور نیز بوده است.

قریبی با بیان اینکه هم اکنون نرخ رشد اقتصادی در برزیل دو درصد است ادامه داد: هم اکنون حجم کل صادرات و واردات برزیل ۶۰۰ میلیارد دلار است. عمده‌ترین شرکای تجاری این کشور نیز چین، آمریکا و آرژانتین هستند. ایران نیز به‌عنوان یکی از شرکای تجاری برزیل محسوب می‌شود. حجم مراودات چین و برزیل ۱۷۰ میلیارد دلار در سال است.

وی در خصوص روابط ایران و برزیل ادامه داد: اقتصاد ایران و برزیل مکمل یکدیگر هستند. به‌ عنوان‌ مثال با توجه به نیاز کشاورزی برزیل، این کشور میزبان نه میلیون تن کود اوره تولیدی کشورمان است و همچنین نیازمند بنزین و گازوئیل و مشتقات پتروشیمی ایران است. برزیل در بحث تأمین امنیت غذایی ایران نقش مهمی دارد. فاصله جغرافیایی نیز تأثیر چندانی در روند این تجارت ندارد. در زمینه گردشگری و حمل‌ونقل عمومی برزیل نیز می‌تواند به‌عنوان همراه ایران نقش ایفا کند. در بحث دانش‌بنیان‌ها و لوازم پزشکی نیز امکان مشارکت وجود دارد. در مجموع ایران و برزیل تجارب شبیه به هم دارند که می‌توانند موردتوجه ویژه در توسعه دو کشور واقع شود.

وی ضمن اشاره به رویدادهای متنوع هند، گفت: نگاه استخدام ‌شدن در هند به‌شدت روبه‌کاهش است، در مقابل اشتغال‌آفرین شدن حرکتی است که مجموعه سازمان تحول هند در پی فرهنگ‌سازی و اجرای آن در بین جوانان کشور هند است که بر اساس مشاهدات میدانی این برنامه موفق عمل کرده است.

این محقق حوزه اشتغال آفرینی ضمن اشاره به پایش‌های جدی و دقیق برنامه‌های توسعه هند، گفت: برنامه‌های توسعه هند به‌دقت پایش و اطلاع‌رسانی می‌شود و جالب است بدانید تمرکز هند در پنج سال اخیر بر اصل برندسازی متمرکز است. حتی رشد اقتصادی هند را نیز تبدیل به برند کرده‌اند. شعار ساخت روزی ۳۰ کیلومتر آزادراه در عمل محقق شد و اکنون این موضوع تبدیل به برند این کشور شده است.

وی با اشاره به دیجیتال‌سازی کشور هند، گفت: ایجاد پرونده‌های سلامت برای هندی‌ها نقش مثبتی در ارتقای سلامت عمومی در هند داشته است؛ لذا پایبندی به برنامه در این کشور بسیار مهم است. اهمیت اکوسیستم استارت‌آپی برای دولتمردان این کشور بسیار مهم است. هند “160 یونیکورن” در حوزه استارت‌آپی دارد (یونی کرن به شرکت‌های استارت‌آپی گفته می شود که ارزش آن با بالای یک میلیارد دلار رسیده باشد). توسعه مهارت و مراکز آموزشی متنوع در هند مورد توجه دولتمردان است.

وی در خاتمه گفت: در حوزه اکتشافات فضایی نیز هندی‌ها پیش‌قدم هستند، با این مدل صنعت فضایی در دنیا را نیز  اقتصادی کرده‌اند. بخش خصوصی اکنون در بخش فضایی هند مشغول است و در واقع این بخش را تبدیل به حوزه اقتصادی کرده است. اما باید بدانیم ریشه توسعه هند علم و فناوری و نوآوری است./تسنیم