۹۶ درصد صنایع ایران اس ام یی ها و نیازمند مدل های مشارکتی هستند
۹۶ درصد صنایع ایران اس ام یی ها و نیازمند مدل های مشارکتی هستند

به گزارش سرمایه فردا، دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد صنایع ایران متشکل از اس ام یی ها هستند، اظهار کرد: این شرکت ها نمی توانند  اثر بزرگی در رشد اقتصادی ایجاد کنند، به همین دلیل باید مدل های حمایتی و مشارکتی برای آنها دیده شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سومین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع کوچک، زیست بوم فناوری، گفت: برای ایجاد حرکت صنعت دانش بنیان ابتدا باید فرهنگ آن ایجاد شود تکرار واژه صنعت دانش بنیان می تواند به فرهنگ سازی کمک کند. از این رو برگزاری رویدادهای مربوط به صنعت دانش بنیان کمک می کند تا مسئولان برای ارائه دستاوردهای خود تلاش کنند.
روح الله دهقانی فیروزآبادی، با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای ایجاد صنعت دانش بنیان اتحادی استراتژیک ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر در دنیا تفکیک شهرک های صنعتی و پارک های علم و فناوری ندارد و به نوعی آنها در هم ادغام هستند. امروز ما باید در کنار ظرفیت فیزیکی به محتوا هم توجه کنیم و روی مزیت هر یک از بخش ها مانند مناطق آزاد، پارک علم و فناوری، شهرک صنعتی تمرکز کنیم.
دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد صنایع ایران متشکل از اس ام یی ها هستند، اظهار کرد: این شرکت ها نمی توانند تحقیقی و توسعه داشته باشند و بهره ور و بزرگ شوند و به سادگی هم در برابر تلاطمات اقتصادی آسیب می بینند، به همین دلیل باید مدل های حمایتی و مشارکتی برای آنها دیده شود.
او افزود: صنعت کوچک نمی توان اثرگذاری و رشدهای بزرگ ایجاد کنند به همین دلیل در کشورهای مختلف آب شرکت هایی ایجاد کرده اند که شرکت های کوچک را به دنبال خود می کشند و ما در ایران از اینگونه شرکت ها نداریم و به دلیل فرهنگ ایرانی برای داشتن شرکت با مالکیت خود مانع ایجاد آب شرکت ها شده است.
دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه اگر شهرک های ماموریت محور ایجاد شود زمینه تشکیل شرکت های بزرگ هم فراهم می شوند، تصریح کرد: برای نمونه اگر شهرک روی حلقه های مختلف زنجیره تولید یک محصول متمرکز کند کمک می کند تا شرکت های دانش بنیان که دارایی آنها لایسنس است می توانند بدون کارخانه با شرکت های مختلف فعالیت داشته باشند.