حسین گروسی با تشریه اینکه طرح جامع منطقه آزاد ماکو در چهار محور قرار دارد، گفت: اجرای این طرح می تواند ضمن توسعه اقتصادی محور اتصال ایران به جهان باشد.
به گزارش سرمایه فردا، حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد و تجاری صنعتی ماکو گفت: ایران چهار راه ارتباطی جهان است و منطقه آزاد ماکو نیز سرزمین چهار سو است. حدود ۴۰۰ هزار هکتار وسعت منطقه آزاد ماکو است به همین دلیل در جامعی که دو هفته پیش در کار گروه دبیر خانه منطقه آزاد تصویب شد و روز گذشته نیز دبیر کل مناطق آزاد کشور قول داده اند به سرعت در شورای عالی مناطق آزاد نیز مطرح و تصویب خواهد شد. این طرح نقشه راه منطقه آزاد ماکو در زمینه سرمایه گذاری است.
او افزود: در طرح جامع چهار بخش تمرکز ویژه کرده است، نخست حوزه تجارت، حمل و نقل و لجستیک است. در این راستا دهکده لجستیک به مساحت هزار و ۸۲۰ هکتار طراحی شده میتواند مورد استفاده کشورهای همسایه قرار بگیرد. این نقطه شامل راه آهن، بندر خشک و سردخانهها و فرودگاه و… است.
گروسی ادامه داد: از این رو اگر کریدور اکو در منطقه آزاد ماکو را فعال کنیم، راه اهن به سمت سرخس و تبریز و چشمه ثریا و در نهایت به ترکیه متصل خواهد شد. این کریدور ادامه کریدوری است که چینیها برای اتصال شرق و غرب است. در کردیور چین ۳ شاخه طراحی شده؛ شاخه شمالی آن از روسیه و اوکراین عبور میکند که بسیار سخت است. کریدور میانی از ارمنستان و آذربایجان و ترکیه است که در دریای خزر نیازمند مسیر رورو است که هزینه بر است.
همینطور او ادامه داد: شاخه جنوبی کریدور چین نیز از سرخس و چشم ثریا است. ترانزیت کالا از کریدور چین حدود هزار میلیارد تومان است و اگر ۵۰۰ میلیارد دلار ترانزیت کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا در نظر بگیریم ۱,۵۰۰ میلیارد دلار کالا از این مسیر به اروپا خواهد رفت و اگر ۱۰ درصد درآمد ترانزیتی داشته باشد میشود ۱۵۰ میلیارد دلار که چند برابر مجموع درآمد نفتی ایران است. طرح اتصال چشم ثریا به ترکیه مطالعات اولیه را پشت سر گذاشته است. به همین دلیل میتوانیم در قالب برنامه جامع این طرح را پیش بیریم.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به دومین محور طرح جامع منطقه آزاد ماکو گفت: توسعه محصولات غذایی با ارزش بالا و کم آب بار در دستور کار قرار گرفته است. به همین دلیل برای نخستین بار بزرگترین مزرعه غرب آسیا به وسعت ۲ هزار و ۹۰ هکتار برای کاشت گردو و پسته در نظر گرفته شده است. این مزرعه بزرگترین مدل باغی در غرب آسیا و جهان است. همچنین بحث شیلات شامل تولید ماهی خاویار، ماهی سوف و شاه میگو در نظر گرفته شده است. بنابراین با تولید ماهی خاویار و سوف میتوان در این زمینه درآمدزایی خوبی ایجاد کنیم. با توجه به مذاکراتی که با سرمایه گذاران داشته ایم میتوانیم در این بخش مگاپروژه هایی را تعریف کنیم.
سپس گروسی تصریح کرد: موضوع سوم در طرح جامع منطقه آزاد ماکو مربوط به معادن است. در این بخش پایانه صادرات سنگ را با استفاده از فناوریهای نوین طراحی کرده ایم که محصولات از این مسیر به سمت اروپا صادرات شوند.
درادامه او با تاکید بر اینکه گردشگری چهارمین محور طرح جامع منطقه آزاد ماکو است، اظهار کرد: تاکنون بیشترین گردشگران ایران به شمال و جنوب کشور رفته اند. در حالی که بهترین منطقه برای گردشگران شمال غرب کشور است که دو منطقه آزاد ارس و ماکو دارد. در این محور میتوانیم توریسم سلامت، توریسم آموزشی و توریسم تفریحی را دنبال کنیم. در ایران بهترین پزشکان وجود دارند به همین دلیل میتوانیم موضوع توریسم سلامت را به عنوان یک مزیت دنبال کنیم. همان طوری که که امروز بسیاری از اروپاییها برای دریافت خدمات درمانی به ترکیه می آیند. در بخش تفریحی نیز منطقه آزاد ماکو چیزی از قشم و کیش ندارد.
گروسی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید برای توسعه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار بگیرد افزایش سرعت قطار است. به عبارت دیگر سرعت قطار باری باید به ۱۶۰ کیلومتر و سرعت قطار مسافری باید به ۲۵۰ کیلومتر برسد تا به سرعت قطار ترکیه برسد. طبق مطالعاتی که انجام شده امکان افزایش سرعت قطار وجود دارد و میتواند میزان جابجایی بار را از ۴ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن برساند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه مزیت توسعه شرکتهای دانش بنیان در اینجا وجود دارد، گفت: در کیش گردشگری بیشتر محور توسعه است یا در چابهار اقتصاد دریا محور برند شده است و در ماکو اقتصاد دانش بنیان میتواند برندینگ شود و به نقطه اتصال نخبگان جوان ایران با جهان باشد. در همین زمینه نیز مذاکراتی با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی داشته ایم تا مرکزی احداث شود. در همین زمینه ارتباط نخبگان ایران از مسیر فرودگاهی ماکو و استانبول فراهم خواهد شد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا