تفاوت عیار طلا در چیست

تفاوت عیار طلا در چیست

عیار طلا به نسبت طلای خالصی که استفاده شده متفاوت است تقریبا از ۵۸ تا ۹۹ درصد متفاوت هستند و در کشورهای مختلف عیارهای خاص محبوب است.

به گزارش سرمایه فردا، اعدادی که روی طلا حک می‌کنند، در واقع همون عیار طلا را نشان می‌دهد عیار یعنی چند درصد از آن قطعه طلا، طلای خالص است. مثلاً:

طلای ۲۴ عیار، همان طلای خالص است که خیلی نرمه و تقریباً ۹۹٫۹ درصدش طلاست. عددی که روی این طلا می‌زنند معمولاً “۹۹۹” هست. ولی چون خیلی نرمه، کمتر برای جواهرات استفاده می‌شود.

طلای ۱۸ عیار، یکی از پرطرفدارترین‌ طلاها است و حدود ۷۵ درصدش طلای خالص است. عددی که روش می‌بینی “۷۵۰” هست. به خاطر اینکه هم قشنگ و هم مقاومت بیشتری دارد، بیشتر جواهرات با این عیار ساخته می‌شوند.

طلای ۱۴ عیار هم داریم که حدود ۵۸ درصدش طلاست. روی این مدل معمولاً “۵۸۵” یا “۵۸۳” حک می‌کنند. این مدل هم مقاومت خوبی دارد و قیمتش مناسب‌تر است، به همین دلیل در بعضی کشورها خیلی محبوب است.

علاوه بر این اعداد، ممکنه علامت یا کد دیگری هم ببینی که نشان‌دهنده برند سازنده یا کشوری است که طلا در آن ساخته شده‌است. اینها هم در واقع یک جور شناسنامه ای آن قطعه و عیار طلا هستند.

عیار طلا در کشورهای مختلف

کشورها بسته به فرهنگ و سلیقه‌شان از عیارهای مختلف طلا استفاده می‌کند.

ایران و خاورمیانه: بیشتر از طلای ۱۸ عیار، و در بعضی کشورهای عربی مثل عربستان طلای ۲۱ و ۲۲ عیار رایج است.

هند: طلای ۲۲ عیار محبوبه، به‌ویژه برای مراسم‌های خاص.

اروپا: طلای ۱۸ عیار بیشتر استفاده می‌شود ولی در کشورهایی مثل سوئیس و آلمان، طلای ۱۴ عیار هم رایج است.

آمریکا: طلای ۱۴ عیار پرطرفدار است و طلای ۱۰ عیار هم گاهی استفاده می‌شود.

چین: بیشتر به طلای ۲۴ و ۲۲ عیار علاقه دارند، چون طلا را یک سرمایه‌گذاری مهم می‌دانند.

اگه شنیدید که در یک کشور طلا ارزان‌تر یا گران‌تر است فقط به خود طلا مربوط نمی‌شود تفاوت عیار طلا، ارزش پول آن کشور و حتی حباب قیمت می‌توانند در قیمت نهایی طلا تاثیر بگذارند. هر کشوری ماجرای خاص خودش را دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *