اشتغال افغانیها به قیمت بیکاری چه تعداد ایرانی
اشتغال افغانیها به قیمت بیکاری چه تعداد ایرانی

در سال های اخیر ورود آسان اتباع غیر مجاز در کشور باعث افزایش اشتغال افغانیها به حدود ۳ میلیون نفر در شهرداریها و کارگاه‌ها شده است.

به گزارش سرمایه فردا، عبدالرضا عزیزی، رئیس اسبق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  پیرامون حضور نگران کنند و اشتغال افغانیها در کشور، گفت: در هیچ جای دنیا مانند ایران اتباع بیگانه ورود و خروجشان بی حساب و کتاب نیست. آمار‌های ضد و نقیضی از حضور اتباع بیگانه خصوصا افغانستانی‌ها منتشر می‌شود که اکثرا هم غیر قانونی هستند. خیلی چیز‌ها در ایران سوبسیدی است از جمله برق، گاز، آب و بنزین، اتباع از این منابع به طور رایگان استفاده می‌کنند و میلیارد‌ها دلار در سال ما به آن‌ها سوبسید می‌دهیم.

نماینده سابق مردم شیروان افزود: نان و گندم و ذرت در ایران سوبسید دارد و اتباع دارند رایگان استفاده می‌کنند، در حالی که خود ملت ایران به شدت نیازمند این مبالغ هستند. اتباع خیلی پست‌های کاری را اشغال کردند و باعث بیکاری مردم ایران شده اند و حضور اتباع تماما باعث ضرر به کشور است.

اشتغال افغانیها در ایران ارزش افزوده ندارد

وی ادامه داد: ایرانی‌هایی که از کشور می روند عضو ناسا و گوگل می‌شوند، هزاران پزشک ایرانی متخصص در اروپا هستند. اما اشتغال افغانیها در ایران ارزش افزوده برای کشور ندارند، خارجی‌هایی که در ایران حضور دارند خصوصا افغانستانی و پاکستانی‌ها اصلا مفید نیستند.

عزیزی در پایان گفت: متاسفانه در سه چهار سال گذشته خیلی ورود اتباع بیگانه به ایران افزایش پیدا کرده است. در مورد اتباع خارجی غیر مجاز ما قانون داریم. برای کسانی که این افراد را به کار می‌گیرند، زندان و جریمه در نظر گرفته شده منتهی قانون به درستی اجرا نمی‌شود. وقتی اشتغال افغانیها در کشور زیاد شود می‌توانند علیه امنیت ملی تهدید ایجاد کنند.