شورای شهر و شهرداری کرج وارثان بدهی
شورای شهر و شهرداری کرج وارثان بدهی

به گزارش سرمایه فردا، میزان بدهی شهرداری کرج به بانک شهر، پیمانکاران و …با اوراق به پنجاه هزار میلیارد ریال می رسد.

بودجه ای ۲۱ هزار میلیارد تومانی برای شهرداری کرج تصویب شده است بدین معنی که در سال ۱۴۰۳ شهرداری کرج اجازه خرج کردن ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه را دارد.
تصویب بودجه در بیان ساده تر یعنی چک سفید امضای شورای شهر برای شهرداری کرج. یا بعبارتی نیازی به کسب درآمد نیست شما و شهردای مبلغ مذکور در بودجه را اگر درنیاورد هم میتواند با وام و استقرار از بانک ها و فروش اوراق مشارکت و یا بدهکاری به پیمانکاران هزینه کند تا سال بعد یا شورای بعد و یا شهردار بعدی…
تبعات تصویب اینگونه ارقام بودجه در بحران های مالی شهر می قابل پیشبینی است. به روشنی می توان دریافت که شهرداری مقروض به پیمانکاران در گرداب ورشکستگی فرو رفته و حتی برای تامین حقوق پرسنل و هزینه های جاری ناچار به استقراض از بانک میباشد.
با توجه به بدهی های شهرداری کرج به بانک شهر در حال حاضر موضوع استقراض از آن بانک منتفی بوده و ناچاراً برای تامین حقوق کارمندان و کارگران شهرداری کرج به هزینه از ردیف ارزش افزوده رو خواهد آورد در حالیکه مطابق قانون درآمد شهردای از محل ارزش افزوده بایستی در حوزه های عمرانی هزینه گردد و همچنین اقدام به فروش زمین هایی
خواهند کرد که در طول سالهای گذشته و در دوره مدیریتهای اسبق بعنوان پشتوانه شهرداری حفظ و تملک گردیده اند.
کمیته تطبیق مصوبات شوراهای شهر بایستی دلایل خود در تایید این میزان بودجه آنهم در سال آخر شورای شهر را ارائه دهد. همچنین توضیح دهد که برای تامین این عدد چه روش ها و کدهای درآمدی قرار است فعال شود. گزارش دهند که از مبالغ بودجه سال گذشته بدون محاسبه ارزش افزوده چه میزان محقق شده است و چند درصد از آن بودجه در کارهای عمرانی هزینه شده است.

میزان بدهی شهرداری کرج


با یک حساب سرانگشتی میزان بدهی شهرداری کرج به بانک شهر، پیمانکاران و خریداران اوراق مشارکت را اگر محاسبه کنیم به رقمی بیش از پنجاه هزار میلیارد ریال میرسد. این در حالیست که علیرغم برخورداری از منابع هنگفت ارزش افزوده و درآمد حاصل از تبصره ۶ قانون بودجه در کنار درآمد حاصل از جرایم ماده صد ناشی از حدود دو میلیون مترمربع ساخت و ساز خلاف ، فروش زمین های شهر و شهر فروشی است.
درواقع نه تنها بدهی های مجموعه تحت مدیریت مهرداد کیانی و شورای ششم پرداخت نشده است. بلکه این درآمدهای هنگفت و گاهاً اتفاقی بجای سرمایه گذاری در طرح های عمرانی به خرید اتوبوس های برقی بی فایده و مسئله دار و احداث مسیر گران و پرمعترض اتوبوس های بی آر تی مصرف شده است. مسیر بی آر تی با حدود‌ ۲۲۰۰ میلیارد تومان هزینه بجای تسهیل حمل و نقل، ترافیک را چندین برابر سنگین تر کرد. اینبه دلیل جانمایی اشتباه و غیرکارشناسی پیش بینی میشود در آینده نزدیک جمع آوری خواهد شد.

ضرورت دارد شهروندان کرج مطلع شوند که شورای ششم موسوم به انقلابی! و شهردار منتخب آنها نه تنها در نظارت بر هزینه کردها دقت و اهتمام لازم را نداشتند بلکه با بی برنامگی و ضعف در مدیریت ، رفتار اشتباه خود را برای سالهایی که نیستند به ارث میگذارند و شهردار و شورای شهر آینده بایستی تاوان بی کفایتی آنها را پرداخت کند.
مسولان استانی اعم از استاندار و فرماندار، رییس کل دادگستری، بازرس کل استان و در راس آنها شهروندان کرجی بدانند اگر شهرداری مطابق بودجه مصوب شورای شهر ۶۰ درصد از بودجه را تعهد عمرانی ایجاد نماید. در سال‌های آینده گرداب حاصل از این اقدام ، فعالیت های خدماتی شهرداری را خواهد بلعید و کسری بودجه دهها هزار میلیارد تومانی برای کرج به ارث خواهد گذاشت. این میراث شوم مسیر توسعه شهر را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.