منافع آمریکا در جنگ
منافع آمریکا در جنگ

منافع آمریکا در جنگ افزایش ارزش نفت که نفت شل را سودآور می کند و با ریزش بازارها سپرده‌گذاری دلاری افزیش می یابد.

به گزارش سرمایه فردا، همواره در بین جنگ های منطقه ای و فرامنطقه ای پای آمریکا در میدان بوده است. هرچند آنها با ماسکی از دموکراسی و حقوق بشر و گاهی رهبری جهان خود را وارد درگیری ها می کنند. منافع آمریکا در جنگ فقط فروش تسلیحات نیست. همواره دولت آمریکا بالاترین سطح فروش تسلیحات نظامی را دارد به طوری که سالانه از حدود ۵۰۰ میلیارد دلار فروش تجهیزات نظامی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار آن توسط دولت آمریکا فروخته می شود. به طور قطع اگر جنگی نباشد این میزان تسحیلات نظامی نیز بکار گرفته نمی شود.
از طرف دیگر آمریکا با ایجاد فضای دشمن ستیزی در مناطق مختلف نه تنها تسحیلات نظامی به کشورهای منطقه می فروشد. همچنین در چهره یک محافظ یا پدر خوب نمایان می شود و در کشورهای مختلف نفوذ می کند. این منافع آمریکا در جنگ شامل نفوذ در همه سطوح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است. برای نمونه کالاهای آمریکایی را به راحتی به این کشورها می فرشد و مواد اولیه این کشورها را خریداری می کند. همچنین تحصیل کرده ها و نخبه کشورها را جذب می کند و از این طریق به برنامه های خود جامه عمل می پوشانند.
منافع آمریکا در پشت جنگ های خونین همواره پنهان شده است. برای نمونه جنگ خاورمیانه که با موضوع تجاوز اسرائیل به غزه شعله ور شده است اقتصاد منطقه دچار التهاب شده است. در بسیاری از کشورها ارزش پول آنها در قبال دلار آمریکا افت داشته است. همین مساله منجر شده تا آنها بتوانند منافع بیشتری کسب کنند. به عبارت دیگر وقتی ارزش پول کشورهای دیگر در قبالدلار کاهش می یابد عملا واردات برای آمریکایی ها ارزانتر می شود این موضوع در آستانه انتخابات آمریکا منجر به کاهش هزینه سبد مصرفی خانوارها می شود.

منافع آمریکا در جنگ کاهش تورم آمریکاست

در چند وقت اخیر دموکراتها تلاش کرده اند با نشان داده سیاست های ضد تورمی هزینه زندگی را کاهش دهند. به همین دلیل با افزایش ارزش دلار رفاه نسبی برای شهروندان آنها ایجاد شده است. از طرف دیگر منافع آمریکا در جنگ به عنوان یکی از کشورهای که دارای بیشترین ذخیره طلاست افزایش قیمت اونس طلا است. یکی دیگر از جنبه جنگ های منطقه ای برای آمریکا این است که تمام دنیا را ناامن جلوه می دهند و در مقابل آمریکا را جامعه آمال و آرزوها نمایان می کنند. در حالی که ساملانه مشکلات بروز ناهنجاری های اجتماعی ناشی از فقر و سوءرفتار در این کشور هستیم.
در حال حاضربسیاری از کارشناسان معتقدند که با ادامه تنش های در خاورمیانه، بازار نفت، صعودی خواهد شد. آمریکا در مقطع کنونی نزدیک به ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می کند و از آنجایی که بخشی از این تولید نفت شل است اگر قیمت نفت پایین باشد عملا استخراج نفت شل توجیهی ندارد.
تنش ها در خاورمیانه با افزایش شاخص ارز ملی آمریکا همراه شده است. با کاهش نرخ بهره بانکی، حجم بالایی از سرمایه های سپرده شده در بانک ها بار دیگر به سمت بازارهای دیگر به ویژه بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال که به صورت ماهوی، رقیب دلار و بانک های مرکزی جهان محسوب می شوند، روانه گردد.

افزایش تقاضا برای دلار با بی ثباتی بازارهای مالی

اتفاقی که البته با کاهش نرخ بهره و جذابیت سرمایه گذاری در سیستم بانکی آمریکا، منجر به کاهش تقاضا برای دلار شد. با اینحال، افزایش تنش در خاورمیانه، بار دیگر به رشد همزمان شاخص با کاهش نرخ بهره بانکی شد.
دلار آمریکا بالاترین پشتوانه طلا را دارد که در زمان بروز جنگ به ثبات اقتصادش کمک می کند. همچنین بخشی از این طلا را توسط فدرال رزرو با قیمت بالا عرضه می کند تا کسری بودجه را تامین کند و سیگنال هایی را نیز به بازارهای مالی همچون ارزهای دیجیتال، فلزات اساسی یا بورس های بین المللی می دهد. تا از این طریق سرمایه گذاران را به این سمت هدایت می کنند که دارایی خود را به دلار تبدیل کرده یا در بانکهای آمریکایی سپرده گذاری کنند. این مساله به چرخه جنگ و افزیش درامدهای آمریکای را تکمیل می کند.
بازارهای مختلف مانند ارزهای دیجیتال وقتی افت می کنند درمقابل دلار به دلیل جذب تقاضا قدرت می گیرد. این موضوع روی سرمایه گذاران در اقصی نقاط جهان نیز تاثیر می گذارد به همین دلیل است که ریزش در بازارهای مختلف و بی ثباتی خاورمیانه، تا حد زیادی به سود اقتصاد و دلار آمریکا تبدیل شده است.
ارزهای دیجیتال که در سالهای اخیر سرمایه گذاران آمریکایی را به خود جذب کردند و بعد از افت دوباره به اقتصاد آمریکا بر می گردند. ایالات متحده با تلاش تلویحی برای توسعه جنگ خاورمیانه در سطح فعلی به اقتصاد و ارزش دلار خود کمک کرده است.