رشد صنعت بیمه تحت تاثیر ضعف بیمه مرکزی ایران
رشد صنعت بیمه تحت تاثیر ضعف بیمه مرکزی ایران

ضعف بیمه مرکزی ایران مانع از توسعه این صنعت شده باید از ایده‌های خلاقانه استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها برای تغییر رویکرد سنتی به مدرن را پیش بگیرد.

به گزارش سرمایه فردا، روز دوم مهرماه ۴۰۳ مراسم تودیع و معارفه رییس کل پیشین و جدید بیمه مرکزی ایران با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی عبدالناصر همتی برگزار گردید . در این مراسم وزیر امور اقتصاد بر توسعه صنعت بیمه کشور تاکید کرده است. در حالی که این صنعت زیر سایه ضعف بیمه مرکزی ایران قرر گرفته است.
با این بخش از سخنان جناب دکتر همتی نمیتوان موافق نبود. زیرا تجربه و آمارها و اطلاعات ناشی از فعالیت یک قرن بیمه های بازرگانی در کشورمان ، عملا نشان میدهد که این رابطه مستقیم بین توسعه سایر بخش ها و سپس توسعه بازار بیمه متاثر از بزرگ شدن کیک اقتصاد بطور اتوماتیک موجب افزایش سهم بازار و ضریب نفوذ بیمه شده است.
البته مجددا نمیتوانم از کوشش ها و خلاقیت های پیشکسوتان صنعت بیمه کشور که مبدع محصولات و روش های جدید بیمه گری بوده اند. همچون دکتر الکساندر آقایان ، دکتر مشرف نفیسی ، دکتر ابراهیمیان در ۷۰ سال پیش یادی نکنم. پروژه های بیمه ای که تازه در بازار فعلی تحت عنوان یونیت لینک در حال طراحی و برند سازی هستند. در ۷۰ سال پیش آنها کلید نوآوری را زده اند اما طی چند دهه به دلیل ضعف بیمه مرکزی ایران اصلا نوع آوری شاخصی نداشته ایم .آدم یاد ضرب المثل آنچه آنها در خشت خام میدیدند ،ما در آینه هم نمی بینیم ،می افتد.
جناب آقای دکتر همتی در بخشی دیگر از سخنانشان ،نقل به مضمون در شرایط فعلی رسیدن به رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه با نظارت دقیق و با افزایش سهم بازار بیمه های عمر امکان دارد. از طریق افزایش بیمه های اموال و مسئولیت این سهم بازار به این میزان رشد محقق نخواهد شد.

ارزیابی برنامه توسعه و ضعف بیمه مرکزی ایران

تطبیق ظرفیت ها و ارزیابی پتانسیل صنعت بیمه در مشارکت قانون برنامه هفتم توسعه با نقاط ضعف و تهدیدات درون و برون سیستمی اقتصاد کشور نشان دهنده تضعیف اقتصاد خانوارها و بنگاهها پس از دوران دولت اصلاحات در اکوسیستم محیط کسب و کار است. از طرف دیگر ضعف بیمه مرکزی ایران به دلیل عدم بهره گیری از ظرفیت فناوری باعث شده این صنعت توسعه پیدا کند.
از سوی دیگر متاسفانه باقی ماندن ۸۰ الی ۸۵ در صد کیک اقتصاد در اختیار مستقیم دولت که موجب کاهش بهره وری بهینه ملی و معضلات عدیده اقتصادی شده اند دور نمای توسعه همه بازارها منجمله بازار بیمه را تایید نمیکند.
خصوصا اینکه دولت دخالت در همان ۱۵ در صد بخش خصوصی را رها نمی کند و نگاه ارباب – رعیتی به بخش خصوصی دارد !!! با این اوضاع و احوال ، امکان ندارد ،رشد سهم بازار بیمه از ۲ درصد به ۸ درصد برسد.
علی رغم همه این واقعیات گلوگاهی و پاشنه های آشیل خوشبختانه فرصت ایجاد شده در برنامه هفتم وجود دارد. رویکرد دولت و پتانسیل علمی و تجربی و وجود تعداد مناسب شرکت های بیمه با توزیع پراکندگی جغرافیایی کشوری هزاران نماینده و کارگزار تحصیل کرده مملو از انگیزه در بازار بیمه دارد. امکان توسعه سهم بازار بیمه و تبدیل به عامل توسعه شدن اقتصاد با طراحی محصولات و روش های جدید از طریق بیمه های زندگی موسوم به یونیت لینک ها بعنوان پشتیبان توسعه اقتصادی توسط بازار بیمه فراهم است.
اما رسیدن به رشد ۸ درصد سهم از GDP در پایان برنامه هفتم دور از انتظار نیست اما احتمال دارد ضعف بیمه مرکزی ایران مانع از تحقق شود. بنابراین بیمه مرکزی ایران باید از ایده های خلاقانه استارتاپ ها و شتابدهنده ها با تغییر رویکرد سنتی به مدرن را پیش بگیرد.