افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت
افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود برسد. اما برای افزایش تمرکز نیاز به آموزش و تمرین است.

به گزارش سرمایه فردا، «افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت». به تعبیر رالف والدو امرسون «تمرکز، راز قدرت در سیاست، جنگ، تجارت و خلاصه در مدیریت تمام امور انسانی است.»
انسان هم با افزایش تمرکز خود قادر است به اهداف خود برسد. افراد موفق با تمرکز به اهدافشان به آنچه که خواهانش بوده‌اند رسیده‌اند. در ادبیات فارسی قدرت تمرکز به واژگانی چون «خاطر مجموع» تعبیر شده است؛ به تعبیر حافظ:
«هر آن کو خاطر مجموع و یار نازنین دارد
سعادت همدم او گشت و دولت همنشین دارد»

از قدیم این اندیشه در میان فرزانگان رواج داشت، که می‌گفتند: آدم ابتدا باید روی افزایش تمرکز انرژی بگذار. سپس قوا، وجود و هستی خودش را تا می‌تواند تقویت کند. چرا که هرچه این تمرکز بیشتر شود کارآمدی و کارائی انسان نیز بیشتر می‌شود. در واقع مطابق این اندیشه، پراکندگی، سبب عدم کارآمدی وجود آدمی می‌شود. آنها از ما می‌خواستند که تا می‌توانیم همان کاری را که ذره‌بین با حرارت خورشید و با انرژی حرارتی خورشید می‌کند، با انرژی‌های روحانی و معنوی خودمان نیز انجام دهیم.
سعی کنیم ذره‌بینی بین خودمان و هستی حائل کنیم. آن وقت می‌بینیم نفوذ ما در هستی هزار برابر می‌شود. الان ما کاملاً اسیر و تخته‌بند همه‌چیزی هستم. ولی هرچه این تمرکز قوای ما بیشتر می‌شود آن چیزهایی که قبلاً اسیرشان بودیم بعد از تمرکز امیرشان می‌شویم.

تکنیک‌های افزایش تمرکز

افزایش تمرکز در شرایطی اتفاق میافتد که مغز به چیزی غیر از آن فعالیتی که میخواد انجام دهد فکر نکند. به همین دلیل برای دستیابی به تمرکز باید آرامش داشته باشید. برخی از افراد ذاتا عصبی هستند. این آدمها ابتدا باید کنترل انرژی درونی خود را باید در دست بگیرند. درواقع باید در مقابل اتفاقاتی که باب میل آنها نیست مقاومت کنند و حتی بی تفاوت باشند. این مسأله منجر میشود وارد مرحله بعدی شوند یعنی روی فکر خود کار کنند. خیلی مهم است برای افزایش تمرکز به مغز دستور دهیم که به چه چیزی فکر کند. بنابراین باید به دستوراتی که به مغز میدهید باید پایبند باشید تا مغز شرطی شود تا به سرعت روی موضوعاتی فکر کند که خواسته شماست.
در نهایت برای اینکه در انجام یک فعالیت بتوانید تمرکز داشته باشید باید ارتباط ذهنی خود با محیط را قطع کنید. چنین خواسته‌ای زمانی محقق می‌شود که شما ابتدا در محیط خلوت بتوانید به موضوع مورد نظر خود تمرکز کنید. رفته رفته باید در محیط های شلوغ باید بتوانید روی یک فکر یا کار خاص تمرکز داشته باشید.