قیمت طلا در مهر ۱۴۰۳
قیمت طلا در مهر ۱۴۰۳

قیمت طلا در مهر ۱۴۰۳ تحت تاثیر عواملی مانند انتخابات آمریکا قرار دارد. هرچند در شهریور به نسبت گزارش فدرال رزرو واکنش افزایشی نشان داد.

به گزارش سرمایه فردا، قیمت طلا از رشد عرضه پول در اقتصادهای پیشرفته جلو زده است. یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴، عرضه پول توی این کشورها (مثل آمریکا، اروپا و غیره) به طور پیوسته زیاد شده است. ولی قیمت طلا با نوسانات بیشتری همراه بوده و بعد از ۲۰۲۰ یک جهش حسابی داشته‌است.
حالا چرا این مهمه؟ چون وقتی قیمت طلا این‌قدر سریع‌تر از عرضه پول بالا می‌رود، یعنی مردم به طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن‌تر نگاه می‌کنند. این می‌تواند به خاطر نگرانی‌ها از تورم یا بی‌ثباتی اقتصادی باشد. بعد از ۲۰۲۰، این افزایش شدید به خاطر واکنش‌های اقتصادی به رویدادهای جهانی مثل پاندمی‌ها یا تنش‌های سیاسی بوده‌است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که چطور طلا می‌تواند در زمان‌های عدم قطعیت اقتصادی یا سیاست‌های پولی انبساطی، یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران باشد.
خلاصه، این یک تصویر واضح از روندهای کلان اقتصادی است که می‌تواند تأثیرات بزرگی روی بازارهای مالی و تصمیمات سیاست‌گذاری داشته باشد. به‌ویژه اینکه بازارهای مالی در آستانه تاثیرپذیری از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. مثبت شدن نظرسنجی ها به نفع ترامپ به نوعی سیگنال برای افزایش قیمت طلا در بازار جهانی خواهد بود. چراکه تصورات بر این است که با حضور ترامپ در کاخ سفید تعارضات سیاسی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه احتمالا نوسانات بازار مالی هم بیشتر می شود بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح میدهند با خرید طلا از نوسانات غیرقابل پیش‌بینی اقتصاد جهانی در امان بمانند.

قیمت طلا در پاییز ۱۴۰۳


برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت طلا در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سقف کنونی نزولی خواهد شد. چراکه گزارش‌های فدرال رزرو در یک روند بهبود نسبی قرار گرفته است. هرچند نتوانسته‌اند پیش‌بینی های قبلی را محقق کنند. اما از آنجایی که به نسبت گزارش‌های قبلی بهبود داشته‌اند پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد مولد روند رو به رشدی داشته باشد. این اتفاق می‌تواند کاهش قیمت طلا را به همراه داشته باشد.
البته همین تحلیلگران مدعی هستند که قیمت این فلز گرانبها افت خیلی زیادی نخواهد داشت. در‌واقع اونس جهانی میتواند تا کف ۲۲۰۰ دلار افت داشته باشد. پس بعد از طی کردن یک دوره رکود چند ماهه پس از آن شاهد بازگشت قیمت آن به محدوده سقف کنونی خواهیم بود. در ادامه قیمت طلا می‌تواند به سمت قله ۳ هزار دلاری حرکت کند.