رکوردشکنی بی سابقه‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
رکوردشکنی بی سابقه‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ضمن اشاره به وجود فشارها از رکوردشکنی بی سابقه‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خبر داد.

به گزارش سرمایه فردا، نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و طیبه فلکیان، میکاییل دیانی، سعید پوراسماعیلی و هادی آقاجانی عوامل جشنواره برگزار شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اینکه ۱۷۸۸ اثر در بخش ملی دریافت کردیم، گفت:در بخش داخلی ۱۱۸۵ فیلم داستانی، ۲۶۷ فیلم مستند و ۲۲۲ فیلم تجربی و ۱۱۳ اثر در بخش پویانمایی را شاهد هستیم.

وی افزود: ۲۰ تیر ماه زمان فراخوان در بخش بین‌الملل تمام شد و شاهد رکوردشکنی بی سابقه‌ای بودیم که ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور برای جشنواره ارسال شد.

او با بیان اینکه همچنین در بخش بین‌الملل، ۱۰۶۸ فیلم مستند، ۱۱۱۲ فیلم تجربی و ۹۳۶ پویانمایی حضور دارند، تاکید کرد:سال گذشته در بخش بین‌الملل با فشارهای خارجی نیز مواجه بودیم و اگر قبل از برگزاری جشنواره با یک اتفاق ده درصدی روبرو بودیم.

او افزود :حتی کار تا جایی پیش رفت که شایعاتی درست شد که آکادمی اسکار حرفش را پس گرفته است.

مهدی آذرپندار گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره در دوره چهلم چهل سال بدون وقفه برگزار می‌شود و این موضوع خیلی مهم است و این افتخار را دارم که مسئولیتش را عهده‌دار هستم.

فراخوان بخش بین‌الملل زودتر منتشر شد

در این دوره فراخوان بخش بین‌الملل زودتر و پیش از آغاز سال جدید شمسی منتشر شد و فراخوان بخش داخلی در اردیبهشت ماه منتشر شد و دریافت آثار نیز آغاز شد.

وی تصریح کرد:به دلیل اینکه جشنواره اسکار کولیفای است، سعی کرده‌ایم همان زمان بندی دوره سی و هشت و دوره سی و نه را ثابت نگاه داریم، چراکه ثبات زمان‌بندی جشنواره یکی از ویژگی‌های بین‌المللی بودن آن است.

آذرپندار درباره تمدید مهلت ارسال آثار توضیح داد: علیرغم اینکه راغب به تمدید زمان ارسال آثار نبودیم اما به چند دلیل چنین اتفاقی روی داد و این موضوع به جاماندن تعداد زیادی از فیلمسازان از تولید بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اینکه رکوردشکنی که امسال رخ داد نشان می‌دهد که جشنواره فیلم کوتاه تهران ، بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است گفت: در جشنواره‌های مشهور بین‌المللی فیلم کوتاه نیز چنین رقمی عدد قابل تامل و این عدد در سطح جهانی نیز بسیار خوب است.

افزودن دو بخش جدید حقیقت جویان و راه ابریشم

آذرپندار بیان کرد: دو بخش جدید حقیقت جویان و راه ابریشم امسال‌ به بخش جنبی بین‌الملل جشنواره اضافه شده است. اسپانیا با ۹۱۳ اثر، هند با ۵۵۳ اثر، فرانسه با ۴۹۴ اثر، آمریکا با ۴۴۸ و چین با ۴۱۳ اثر پرمشارکت ترین کشورهای این دوره هستند.

وی ادامه داد: امسال‌ پولی شدن دریافت آثار را اجرایی کردیم؛ مشکلات مالی در معاملات بین‌المللی مانعی در این موضوع بود و با مرتفع شدن این مشکل هزینه‌ای جزئی را دریافت کردیم و انشاءالله در سال‌های آتی این روند را بصورت حرفه‌ای ادامه میدهیم.

شعار امسال‌ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه آینه ای برای همه ایران است و تلاش می‌کنیم که به این مهم جامه‌ عمل بپوشانیم و در شرایط برابر شهرستان را اولویت خواهیم داد. سال گذشته ۳۰ درصد فیلم‌ها از تهران بود و امسال ۲۶ درصد از تهران هست.

امسال‌ افتتاحیه داریم

آذرپندار تصریح کرد: جشنواره و موقعیت ما مشخص است و امیدوارم همه کسانی که می‌خواهند حضور یابند این موارد را قبل از تصمیم گیری برای حضور یا عدم‌ آن برای خودشان مشخص کنند و نه این که پس از حضور و به تحریک دیگران دست به تحریم و امثال آن بزنند.

بعضا کسانی که هزینه کارشان را نمی‌دهند برای دیگران هزینه تراشی می‌کنند و فیلم‌سازان باید به این موضوعات توجه کنند. افتخار می‌کنیم که کسی را تهدید نکرده‌ایم که کاری را انجام‌ بدهد یا ندهد.

وی یادآور شد: امسال‌ برخلاف سال گذشته افتتاحیه داریم و برنامه‌هایی برای چهلمین سال این رویداد درنظرگرفته ایم و این افتتاحیه فرصتی برای اهدای جوایز بخش‌های جنبی است.