واکنش بورس به دلار نیما
واکنش بورس به دلار نیما

به گزارش سرمایه فردا، واکنش بورس به دلار نیما فعلا چندان قوی نبوده است. در حالی که در یک ماه گذشته قیمت دلار نیمایی حدود ۴ هزار تومان افزایش داشته است.

با وجود اینکه افزایش محدود دلار نیما در روزهای گذشته امری مثبت برای بورس‌بازان تلقی می‌شود؛ اما شکاف میان دلار نیما با دلار بازار آزاد آن‌چنان عمیق است که نمی‌توان افزایش نرخ روزهای گذشته را آن‌طور که باید تاثیرگذار نام‌گذاری کرد.

از طرفی بازار بیشتر از هر زمان دیگری به اخبار مثبت کم‌واکنش شده است. روز دوشنبه دیوان عدالت اداری بعد از ۱۴ماه، مصوبه نرخ خوراک و سوخت ۷ و ۴‌هزار تومانی پتروشیمی‌ها برای ۵ماه نخست سال ۱۴۰۲ را ابطال کرد.

لغو این مصوبه در حالی روز دوشنبه اعلام شد که حدود یک‌سال سودآوری و حاشیه سود بنگاه‌های اقتصادی را دستخوش تغییر کرد و وضعیت ناخوش‌احوال بازار بیش از گذشته تشدید شد.

بر همین اساس از تیم اقتصادی دولت جدید انتظار می‌رود پس از استقرار، برنامه مشخصی در خصوص بهبود شرایط بازار داشته باشند و از اعمال سیاست‌های غیرکارشناسانه خودداری کنند و در زمینه تعیین نرخ بهره مالکانه برای صنایع و معادن و تعیین متوازن نرخ بهره بدون ریسک، اقدام به عمل آورند.

بورس راکد بدون واکنش به دلار نیما

در آخرین روز معاملاتی هفته،شاخص کل بورس اندکی عقب نشست.روز چهارشنبه نماگر اصلی بورس در حدود ۲ هزار واحد کاهش یافت تا این نماگر در سطح ۲میلیون و ۱۷۵ هزار واحد آرام بگیرد.

امروز جریان داد و ستدهای سهامی در نهایت آرامش گذشت و فراز و فروز چندانی را مشاهده نکردیم.اما بازار با یک خبر مثبت نیز روبرو شد.

به این ترتیب مقرر شده تا در راستای جلوگیری از قاچاق اوره ،قیمت هر کیسه ۵۰ کیلورر از ۴۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. در صورت ابلاغ این قیمت از قاچاق بخش عمده‌ای از اوره کشاورزی داخلی جلوگیری خواهد شد.

این خبر می‌تواند برای سهامداران پتروشیمی‌های اوره‌ساز خبری مثبت تلقی شود.با این حال سهامداران حقیقی مجددا فروشنده بودند و ۱۳۸ میلیارد تومان از گردونه سهام خارج شد.این در حالی است که سه شنبه و بعد از انتشار تغییر فرمول نرخ خوراک بعد از ده روز ورود پول حقیقی ثبت شد.

ارزش معاملات خرد نیز درآخرین روز هفته اندکی افزایش یافت و به سطح ۲هزار و ۴۳۸میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب بورس بازان با آخرهفته‌ای آرام به استقبال هفته بعد بروند.

واکنش بورس به دلار نیما فعلا چندان قوی نبوده است. در حالی که در یک ماه گذشته قیمت دلار نیمایی حدود ۴ هزار تومان افزایش داشته است./دنیای اقتصاد