مقایسه میانگین درآمدی ایران با جهان
مقایسه میانگین درآمدی ایران با جهان

به گزارش سرمایه فردا، مقایسه میانگین درآمدی ایران با جهان نشان می دهد که در سال‌های گذشته درآمد ایرانی‌ها متوسط به پایین بوده است. در سال جاری به متوسط به بالا تغییر کرده است. روسیه در طبقه درآمد بالا قرار دارد. فلسطین از درآمد بالا به متوسط به بالا افت کرد.

ایران در جدیدترین طبقه‌بندی بانک جهانی با یک پله ارتقاء، به گروه کشورهای با درآمد متوسط به بالا صعود کرد.

در گزارش جدید، روسیه از گروه با درآمد متوسط به بالا به گروه با درآمد بالا ارتقاء یافت. اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ به دلیل افزایش فعالیت‌های نظامی و رشد بخش‌های تجارت، مالی و ساخت و ساز تقویت شد.

ایران و اوکراین نیز از گروه با درآمد متوسط به پایین به گروه با درآمد متوسط به بالا صعود کردند.

اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ به دلیل افزایش صادرات نفت و بهبود بخش‌های خدمات و تولید، ۵ درصد بزرگتر شد. سرانه درآمد ناخالص ملی ایران نیز به طور اسمی ۳۹٫۵ درصد و به طور حقیقی ۱۷٫۶ درصد افزایش یافت.

اوکراین نیز به دلیل بازگشت به مسیر رشد اقتصادی و کاهش جمعیت پس از حمله روسیه، به گروه با درآمد متوسط به بالا ارتقاء یافت.

در مقابل، فلسطین به دلیل جنگ اسرائیل و حماس و تأثیرات ویرانگر آن بر اقتصاد، جایگاه خود را در طبقه‌بندی بانک جهانی از دست داد. تولید ناخالص داخلی فلسطین به طور اسمی ۹٫۳ درصد افت کرد.

مقایسه میانگین درآمدی ایران با جهان نشان می دهد که در سال‌های گذشته درآمد ایرانی‌ها متوسط به پایین بوده است. در سال جاری به متوسط به بالا تغییر کرده است. روسیه در طبقه درآمد بالا قرار دارد. فلسطین از درآمد بالا به متوسط به بالا افت کرد./دنیای اقتصاد