راهکارهای عبور از چالش تورم مسکن در سال ۱۴۰۳
راهکارهای عبور از چالش تورم مسکن در سال ۱۴۰۳

کیمیا نعمت اله: با وجود کاهش قدرت خرید مردم، وام های مسکن به عنوان راهکارهای عبور از چالش تورم در سال ۱۴۰۳ به خانواده ها کمک زیادی می کند. هرچند بانک ها به تعهدات خود برای پرداخت وام تعمیرات چندان پایبند نیستند.

به گزارش سرمایه فردا، با افزایش تورم در کشور زمان انتظار خانه دار شدن در تهران به حدود ۶۰ سال رسیده است. به این معنا که یک کارگر و کارمند باید ۶۰ سال پس انداز کند تا بتواند صاحب خانه شوند. بنابراین خانه دار شدن جوانان در تهران به یک رویا تبدیل شده است. حتی افرادی که خانه دار هستند امکان تعویض ندارند و تنها مجبور به بازسازی هستند. در این گزارش به انواع وام مسکن و هزینه نوسازی مسکن به عنوان راهکارهای عبور از چالش تورم مسکن در سال ۱۴۰۳ می پردازیم؛
اگر نگاهی به آمارقیمت مسکن در سال های گذشته بیندازیم، این بازار با افزایش قیمت زیادی مواجه شده است. این موضوع باعث شده خانواده های زیادی توانایی بازسازی خانه های فرسوده خود را نداشته باشند. همچنین جوانان بسیاری نتوانند با حقوق و پس انداز خود خانه ی را خریداری کنند. بنابراین چاره ای جز دریافت وام ندارند.
وام مسکن یکم سال ۱۴۰۳
وام مسکن یکم از طریق بانک مسکن در اختیار درخواست‌کنندگان قرار گرفته و مبلغ آن نیز به مرور افزایش داشته.زوج ها در شهر تهران می‌توانند تا ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند؛ این در حالی است که وام مسکن زوج ها مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تومان و وام مسکن زوج ها سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان است. بازپرداخت وام مسکن ۱۴۰۳ به صورت ۱۲ ساله است.نکته حائز اهمیت برای دریافت وام مسکن یکم۱۴۰۳، این است که باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال سپرده‌‌گذاری کنید.
وام تعمیرات مسکن
وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن، به صاحبان خانه پرداخت می‌شود. همه کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند و آن‌هایی که از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. سقف مبلغ تهسیلات این وام ۱۶۰ میلیون تومان است و تا ۳۲۰ میلیون تومان قابل افزایش است. البته به ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان به وام اضافه می شود. سود بازپرداخت این وام ۱۸ درصد بوده و نیازی به ضامن ندارد. ضامن این وام ، خانه است که تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن بانک خواهد بود. البته ممکن است برخی از شعب بانک ها برای اطمینان بیشتر درخواست ضامن کنند. این وام نیز جهت تعمیرات و بازسازی خانه پرداخت می‌شود مبلغ آن ۵۰ میلیون تومان و سود بازپرداخت آن ۱۷٫۵ درصد است.
وام بازسازی مسکن فرسوده
از شروط اولیه برای دریافت وام فرسوده ۱۴۰۳ این است که مالکان متقاضی می بایست بنایی در محدوده بافت فرسوده داشته باشند. این وام تنها به افرادی تعلق می گیرد که بنای آن ها در این محدوده ها واقع شده باشند.سقف تسهیلات برای تمامی شهرها در مجموع ۵۵۰ میلیون تومان است که ۱۸۵ میلیون تومان از محل تودیعی دولت، ۱۸۵ میلیون تومان از محل بدون سپرده و ۱۸۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز است. سود این وام از محل منبع تودیعی دولت صفر درصد، از محل بدون سپرده بانک ۲۳ درصد، از محل اوراق ممتاز ۲۱.۵ درصد است. حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۵ سال خواهد بود.

چنانچه نیاز به مسکن از نیازهای اولیه خانواده ها باشد. دولت باید در این راستا شرایطی را فراهم کند، که بانک ها هم برای پاسخگویی به این نیازها اقداماتی انجام دهند. هرچند بانک ملی و بانک صادرات از سوی دولت به عنوان بانک های متولی این بخش معرفی شده اند. اما متقاضیان نسبت به عدم پرداخت به موقع تسهیلات ناراضی هستند.

وام مسکن بانک ملی
در این طرح، به صورت عادی از افراد سپرده‌‌گیری می شود. این سپرده‌گذران به ازای میانگین تعیین شده، هر ماه یک برگ از اوراق رو دریافت می کنند. مشتری می تواند اوراق را نگه دارد و بعد به ازای وامی که میخواهد دریافت کند، تسهیلات بگیرد. همچنین خریدار می تواند این اوراق را در فرابورس به قیمت روز بفروشد و سود معادلش را دریافت کند.
اوراق گواهی مسکن دریافتی سپرده‌گذار، بر خلاف سایر اوراق محدودیتی برای خرید و فروش ندارد. همچنین سال ساخت یا سن بنا در بهره‌مندی از اوراق بانک ملی تاثیری ندارد.

وام مسکن بانک صادرات
سقف وام طرح اعتبارسپهر صادرات تا ۷۰ درصد سپرده موجود است. اما به دلیل تقاضا و استقبال مشتریان، به ۸۰ درصد سپرده افزایش پیدا کرده است. امکان دریافت وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان ، وجود دارد. این تسهیلات، بدون نیاز به وثیقه و ضامن صورت می گیرد، همین عامل سبب استقبال متقاضیان شده است. همچنین زمان بازگشت تسهیلات این وام نهایتا ۳۶ ماه تعیین شده است.
کلام اخراینکه برای بازسازی خانه باید به مسئله هزینه تغییر دکوراسیون خانه و هزینه مصالح و پیمانکار نیز توجه داشت. زیرا بدلیل جزئیات فراوان و موارد

ی غیر قابل پیش بینی که هنگام بازسازی اتفاق می افتد، همیشه دقیق نبوده و هزینه نهایی بازسازی ممکن است بیشتر یا کمتر شود. البته بهتر است برای بازسازی خانه های فرسوده و کلنگی از شرکت های بازسازی خانه استفاده کرد. همچنین مبلغ تخمینی هزینه بازسازی ساختمان در بهار ۱۴۰۳ حدودا ۳٫۲ الی ۵٫۵ میلیون تومان برآورد می شود.