اثر سیگنال افشاگری مالی بر اقتصاد ایران
اثر سیگنال افشاگری مالی بر اقتصاد ایران

اثر سیگنال افشاگری مالی بر اقتصاد ایران چیزی جز گرانی دلار و افزایش انتظارات تورمی نیست، از این رو در نیمه دوم سال با نمایان شدن کسری بودجه، توقف برجام به محور جدید گرانی ها تبدیل می شود.

به گزارش سرمایه فردا، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به تازگی برکنار شده است خبرهای از نیت آمریکا در مذاکرات برجام داده که اثر سیگنال افشاگری مالی بر اقتصاد ایران چیزی جز تورم نیست، زیرا او اعلام کرده قصد آمریکا از توافق برجام ایجاد فشار بیشتر بر ایران است تا بتواند سیاست های خود را پیش ببرد.

اگر این موضوع واقعیت داشته باشد تحریم های اصلی آمریکا علیه ایران حتی در صورت توافق هم پابرجا می ماند و مابقی تحریم ها هم مشروط تعلیق یا برداشته می شوند، حتی احتمال دارد سیاست آمریکا این باشد که برخی از تحریم ها عنوان جدیدی مانند نقض قوانین فروش صلاح به کشور متخاصم یا تامین مالی گروه های تروریستی پیدا کند. به همین دلیل ایران سود چندانی از این سناریو نخواهد برد، مگر اینکه اطلاعات رابرت مالی غیرواقعی و در راستای منافع شخصی منتشر شده باشد.

بنابراین اگر تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه داشته باشد قیمت دلار در ایران بار دیگر به روند صعودی برمی گردد و سیاست های اخیر دولت برای سرکوب قیمت ارز هم شکست خواهد خورد.

البته در ماه های اخیر نهادهای بین‌المللی گزارش هابی منتشر کرده اند مبنی بر اینکه ایران در یک سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته و برخی رسانه ها هم همین موضوع را نشانه شکست تحریم های آمریکا علیه ایران عنوان می کنند.

این اطلاعات مربوط به افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت برای سالی منتشر شده که قیمت ارز در آن زمان از ۲۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان افزایش داشت، به همین دلیل نمی توان اطمینان یافت که ادامه تحریم ها دیگر اثر تورمی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت.

از طرف دیگر دولت در ۴ ماهه نخست امسال تلاش کرده قیمت ارز و کالاها را سرکوب کند تا انتظارات تورمی کاهش دهد و نقدینگی را به سمت بانک ها سوق دهد و بخشی از این منابع را فریز کند، این مسأله در گام نخست منجر به سقوط بورس و فشار بر بنگاه های اقتصادی شده، زیرا بخشی از منابع این بنگاه ها باید در راستای خرید سهامداران از فروشندگان حقیقی اختصاص پیدا کند.

بنابراین دولت و متولیان سازمان بورس از هم اکنون باید به فکر تورم نیمه دوم سال باشند و با عرضه اولیه و سیاست گذاری های غلط به بازار شوک منفی وارد نکنند در غیر اینصورت شاهد یک جهش تورمی در همه بازارها از جمله بورس خواهیم بود و بعد از آن عده ای دلال سود کلان می برند و عده ای هم گرفتار خریدهای حبابی خواهند بود.

یادداشت؛ حامد شایگان روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی