برگشت بورس به روند مثبت کم کم در حال رقم خوردن است چون نسبت به تورم عقب مانده و در سالهای اخیر نسبت به سایر بازارها عقب ماندهاست.
به گزارش سرمایه فردا، حسن کاظمزاده: امیدی که دیروز برای برگشت بورس به مدار مثبت شکل گرفته بود، امروز بهطور کامل به ثمر نشست و بورس با ۲۰ همت صف خرید شروع شد و بازار تا پایان معاملات مثبت بود و با حدود ۱۸ همت صف خرید بسته شد. در اکثر زمان معاملاتی نیز حداقل ۷۰ درصد از سهمها در محدودهٔ مثبت معامله میشدند. البته مجدداً شاهد خرید سهام قابلگردشِ بدون پتانسیل در اواخر تایم معاملاتی بودیم که اگر بازار کمی شلتر باشد، مجدداً این سهمها اذیت خواهند کرد. بههرحال سهام پرپتانسیل کار خودش را میکند، چه از صنایع بزرگی مثل پالایشیها و چه در صنایع کوچک و متوسط. در هر صورت کماکان تأکید بر روی سهام خوب و پرپتانسیل، بدون توجه به جوسازیها، میتواند شما را به هدف کسب سودتان برساند.
دو سه روزی است معاملات گروه سیمانی در بورس پرعرضه شده است و امروز سیمان جزو صنایع پرگردش اما منفی بازار بود. به نظر میرسد دو عامل باعث این اتفاق شده است. اول اینکه نمادهای این گروه بعد از بازگشایی بورس رشد خوبی را تجربه کردند و بههرحال شناسایی سود همیشه میتواند انگیزهای برای فروش باشد. از طرف دیگر، برخلاف رقابتها و رشد قیمتهای فروردین و اردیبهشت در سیمان، مدتی است شرایط آرامتر شده است. بحث قطعی برق نیز هنوز کمبود عرضه ایجاد نکرده است. به نظر میرسد سرمایهگذاران تا حدی انتظارات خود را از نرخها تعدیل کردهاند. البته بماند که بهمحض شروع بازسازیها، ممکن است مجدداً شاهد افزایش قیمت سیمان در بورس کالا باشیم. در هر صورت، فعلاً صنعت در حال استراحت است و شاید فرصتی برای تحلیل عمیقتر نمادها و تصمیمگیری بهینهتر باشد.
بالاخره شایعات و اخبار پشت پرده دربارهٔ بازگشت فرمول محاسبه نرخ خوراک و محصولات پالایشیها اعلام شد و دورهٔ محاسبه نرخ جهانی نفت و فرآوردهها با قیمتهای ۹ اسفند به پایان رسید. همانگونه که میدانید، در بحث پالایشیها، حاشیه سود بین قیمت فرآوردهها و نفت اهمیت دارد و سودآوری پالایشگاهها به شاخص کرک اسپرد آن پالایشگاه، که تفاوت قیمت محصولات و نفت دریافتی را نشان میدهد، وابسته است. اگر خیلی خلاصه بخواهم بنویسم، با قیمتهای نفت و فرآوردههای ۹ اسفند، پالایشگاهها حدود ۱۰ دلار بهازای هر بشکه حاشیه سود داشتند که در طول جنگ و بعد از آن این عدد حتی به بیش از ۳۰ دلار نیز رسید، اما مورد محاسبه قرار نگرفت. حالا با بازگشت به فرمول، همین حاشیه سود بهازای هر بشکه به حدود ۱۵ دلار افزایش پیدا میکند. البته توجه به این نکته ضروری است که فرمول تا انتهای تیرماه اعتبار دارد و بعد از آن یا باید فرمول تمدید شود یا فرمول جدیدی به تصویب برسد.
دلار رسمی بعد از کاهش تصنعی پس از امضای تفاهم، مجدداً با ورود تقاضا افزایش پیدا کرد و امروز به ۱۴۷ هزار تومان رسید. در بازار آزاد نیز شاهد ورود تقاضا هستیم و دلار بهآرامی در حال افزایش است. همانگونه که در تحلیلهای قبلی نیز گفته بودیم، به نظر میرسد کف قیمت دلار در شرایط تفاهم، همین محدودهٔ ۱۵۵ هزار تومانی باشد که تجربه شد و حالا شاهد رشد آرام و خفیف دلار به سمت قیمتهای تعادلی هستیم.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا