علت ورشکستگی صنعت برق قیمت ‌گذاری دستوری
علت ورشکستگی صنعت برق قیمت ‌گذاری دستوری

ما کمبود برق و گاز و آب نداریم، ما ورشکستگی این صنایع را داریم که علت ورشکستگی صنعت برق قیمت ‌گذاری دستوری و سیاست‌ های غلط دولت است

به گزارش سرمایه فردا، سخنگوی دولت در اقدامی ناگهانی در پلتفرمی که توسط دولت فیلتر شده اطلاع رسانی کرده که به خاطر گرمای هوا کل کشور دو روز تعطیل خواهد بود!

اما بیایید صحت ادعای دولت را باهم بررسی کنیم.
طبق آمار هواشناسی، در پنج شهر بزرگ کشور تهران، مشهد، اصفهان ، تبریز و شیراز و حتی کیش دمای هوا در این دو روز به بالای ۳۹ درجه هم نخواهد نرسید.

نکته جالب‌تر اینجاست که دما در یک هفته آینده هم تقریبا مثل همین دو روز تعطیلی است و حتی در برخی روزها بالاتر هم هست، پس یعنی کل هفته بعدی باید تعطیل شود؟
اصلا یک سوال مطرح است که به نظرتان چرا شهرهای شمالی کشور مثل اردبیل و ارومیه که دما مطلوب است و اصلا بالا نیست باید تعطیل شود؟

پس تا اینجا متوجه شدیم که علت تعطیلی دو روزه، قطعا گرمای هوا نیست و علت دیگری دارد و این مورد هم به لیست ببند بالای ادعاهای پوچ دولت اضافه می‌شود!
و واقعا چه چیزی بدتر از اینکه دولتمردان با مردمشان صادق نباشند…

اینکه علت اصلی تعطیلی مرداد چیست را نمی‌دانیم ولی اگر احتمالات را بررسی کنیم  و نگاهی به گذشته بیاندازیم، به نظرم دلیل تعطیلی از دو حالت خارج نیست (که البته احتمال دومی ‌را بیشتر می‌دانم)
۱.تصمیمی شبانه گرفته شده یا اتفاقی افتاده و بخاطر پیشگیری از اعتراضات احتمالی تعطیل شده (مثل بنزین)
۲.بحران ورشکستگی صنعت برق جدی‌تر شده!

از معجزات اقتصاد دستوری این است که ایران که دارای دومین ذخایر گاز طبیعی جهان است در زمستان، با بحران کمبود گاز مواجه می‌شود و در تابستان با بحران برق!
بد نیست بدانید ما کمبود برق و گاز و آب نداریم، ما ورشکستگی این صنایع را داریم که علت اصلی ورشکستگی هم قیمت ‌گذاری دستوری و سیاست‌ های غلط دولت است!

در ساختار اقتصاد دستوری وقتی قیمت برق هم به صورت دستوری تعیین می‌شود، دو اتفاق می‌افتد:
۱.انگیزه سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت از بین می‌رود.
۲.مصرف مردم هم بالاتر می‌رود.

سرمایه گذار هوشمندانه رفتار می‌کند و جایی که حس کند برایش خطر و ریسکی بیش از حدی دارد، سرمایه گذاری نمی‌کند.
سرمایه‌دار دیوانه نیست که بیاید در شرایط تورمی ایران که هزینه‌هایش سالانه بالا می‌رود، بر روی صنعت برق سرمایه‌گذاری کند و از آن طرف دولت دستور بدهد که حق نداری قیمت را افزایش بدهی؟

پس هیچ توجیهی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد و همین عامل باعث ورشکستگی این صنعت شده!
از طرفی چون قیمت به صورت دستوری پایین نگه داشته می‌شود، مصرف هم به همان میزان بالا می‌رود (مثلا کولر روشن می‌کنیم و پتو روی ‌خودمان می‌کشیم) چون برق ارزان است./پوریا بختیاری