روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش سرمایه فردا، بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز مرداد ماه مانند آنچه در روزهای گذشته بیشتر به چشم خورد، دچار ریزش ۱۸‌هزار واحدی در شاخص کل شد. بازار سهام گام به گام کاهش ارتفاع می‌دهد و در روز سه‌‌‌شنبه با افت ۹۳/ ۰ درصدی شاخص کل در ستون یک میلیون و ۹۳۸‌هزار آرام گرفت. نماگر هم‌‌‌وزن نیز به‌همین ترتیب با تغییر منفی ۶۳/ ۱ درصدی همراه شد. روز گذشته در حدود ۶۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد و در مجموع بازار ۵‌هزار و ۹۲۹میلیارد تومان خروج پول حقیقی در مرداد ماه صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز روز قبل به ۱۹۲۵میلیارد تومان رسید.

بازدهی ماهانه منفی ۲۶/ ۲شاخص کل حکایت از اوضاع نابسامان بورس کنونی دارد. به نظر می‌رسد برای کوتاه‌مدت میل و توان تغییر وجود ندارد و بازار در همین ریل حرکت می‌کند.

بازار سکه

سکه در گام اول

هم‌‌‌قدم با تغییرات نرخ ارز در بازارهای داخلی، روز سه‌‌‌شنبه برای بازار طلا و سکه مثبت و با بهای افزایشی به اتمام رسید. به این ترتیب بها برای هر قطعه سکه امامی در ۲۷ میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان ایستاد که نسبت به‌روز گذشته حدود ۳۰۰‌هزار تومان رشد قیمتی محسوب می‌شود.

سکه در آخرین روز ماه مرداد توانست در مرز کانال‌شکنی حرکت کند و به بازدهی ماهانه مثبت ۱۹/ ۲‌درصد برسد. در ماهی که گذشت سکه در حالت رکودی قرار گرفت چرا که به سبب آغاز ماه محرم، تقاضا به طور قابل‌توجهی کاسته شد و منجر به آن شد که هیجانات اخبار نتواند شوک‌‌‌های قیمتی در بازار سکه ایجاد کند.

با وجود این در صورت تثبیت دلار در مسیر صعودی و در کنار افزایش تقاضا به سبب پایان ماه صفر، این بازار توان رشد خود را پیدا می‌کند. تا آن زمان وضعیت فعلی بازار به همراه نوسانات در بازه محدود باقی می‌‌‌ماند.

پس از دو هفته سرشار از ریزش‌‌‌های بزرگ و کوچک در بازار طلای جهانی، مبادلات تجاری روز سه‌‌‌شنبه برای فلز زرد گرانبها رشد به ارمغان آورد. به‌طوری‌که بهای هر اونس طلا تا ۱۹۰۴ دلار بالا رفت و  از مرز حمایتی ۱۹۰۰ دلار عبور کرد اما تا ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران دوباره به ۱۸۹۹ دلار بازگشت.

فلز زرد پس از افت شاخص دلار بعد از دو ماه اندکی نفس راحت کشید و توانست قیمت را افزایش دهد. با وجود این از آنجا که تورم بالای ایالات متحده و پافشاری سیاستگذاران بر کنترل آن منجر به افزایش احتمال نرخ بهره می‌شود، چشم‌انداز بلندمدت طلا به عنوان دارایی بدون بازده در خطر قرار گرفته است. علاوه بر آن، پیش‌بینی نرخ بهره بالاتر مانع جدی بر سر راه صعود بها نیز تلقی می‌شود و در حال حاضر بازار در انتظار نتیجه جلسه آتی فدرال رزرو است.

بازار اوراق مسکن

تسه ۹۰‌ هزار تومانی

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌شنبه عمدتا با افت قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش ۵۷/ ۳ درصدی معادل بیش از ۳‌هزار و ۱۰۰ تومان رشد از مرز مقاومتی ۹۰‌هزار تومان عبور کرد و در قیمت پایانی ۹۱‌هزار و ۹۸۹ تومان به کار خود پایان داد.

اوراق یاد‌شده ماه گذشته را برای دومین ماه متوالی با عملکرد مثبت و معادل مثبت ۲۵/ ۳‌درصد به ثبت رساند. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه اغلب سیاست‌‌‌ها و ریل‌‌‌گذاری‌‌‌های دولت سیزدهم تاکنون به علت چالش‌‌‌های موجود در این حوزه‌، زمینه تغییر قابل‌توجه در حوزه مسکن را رقم نزده است. حال با توجه به بهره‌برداری مسکن ملی در برخی مناطق، توسعه ساخت‌وساز و تغذیه تقاضای بازار مسکن همچنان جای کار دارد.

بازار نفت

یک قدم به سمت عقب

بهای نفت خام که در ماه‌‌‌ گذشته به سبب حمایت صورت گرفته از سمت تولیدکنندگان در قله و نزدیکی آن مستقر شده بود، در مبادلات روز سه‌شنبه حدود ۵/ ۰‌درصد عقب‌نشینی کرد. به طوری که بها به ازای هر بشکه نفت خام برنت در ۸۳ دلار و ۹۷ سنت قرار گرفت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت ۸۰دلار و ۴۶سنت مبادله شد. تغییر اندک قیمتی روز گذشته نفت را نگرانی رشد‌یافته از کاهش تقاضای نفت، به دوش کشید و توانست تا میزانی تاثیر کاهش عرضه نفت در بازار را خنثی کند.

اگر‌چه عربستان و روسیه با کاهش داوطلبانه نفت توانسته‌‌‌اند تا حدی بازار را در دست بگیرند، رشد روزافزون ترس از جانب تقاضا به دلایلی همچون عدم‌بازیابی پساکرونایی در چین و افزایش احتمال رشد نرخ بهره در ایالات متحده قدرت طرف عرضه را محدود کرده است. بازار در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتر وضعیت خود را حفظ می‌کند./دنیای اقتصاد