مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، برنامهها و اقدامات مرتبط با نوسازی تاکسیهای فرسوده را تشریح کرد.
به گزارش سرمایه فردا، نوسازی تاکسیهای فرسوده یکی از اولویتهای مهم در حوزه حمل و نقل شهری است. تاکسیهای فرسوده نه تنها مشکلات زیستمحیطی و اقتصادی را به همراه دارند، بلکه امنیت و راحتی مسافران را نیز به خطر میاندازند. برای کاهش انباشت تاکسیهای فرسوده و بهبود وضعیت حمل و نقل شهری، برنامهریزیها و اقدامات جامع و همکارانهای لازم است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اعلام کرد که ظرفیت نوسازی تاکسیهای فرسوده باید به ۲۰ هزار دستگاه برسد. مرتضی ضامنی گفت: در حال حاضر، ۲۰۵ خودروی تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد. هدف اصلی ما نوسازی تاکسیهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای جدید است. ظرفیت نوسازی ما اکنون ۱۰ هزار دستگاه است که با تفاهمنامههای جدید به ۱۵ هزار دستگاه افزایش یافته است. امیدواریم تا پایان سال این ظرفیت را به ۲۰ هزار دستگاه برسانیم تا روند نوسازی تسریع شود.
وی افزود: برای موفقیت در طرح نوسازی خودروهای فرسوده، همکاری چندین سازمان مختلف ضروری است. بانکها باید تسهیلات مالی لازم را فراهم کنند و خودروسازان نیز باید خودروهای جدیدی در اختیار ما قرار دهند. این همکاریها به کاهش انباشت تاکسیهای فرسوده و بهبود ناوگان حمل و نقل شهری کمک میکند.
در حوزه حمل و نقل مسافران شهری، وزارت کشور اقداماتی برای نوسازی خودروهای فرسوده انجام داده است و اراده ما بر این است که انباشت تاکسیهای فرسوده را در چند سال آینده به حداقل برسانیم. موفقیت این طرحها بستگی به همکاری نزدیک بین شرکتهای خودروساز و بانکها دارد.
برخی شهرداریها نیز منابع مالی ایجاد کردهاند، اما برای افزایش سرعت نوسازی خودروهای فرسوده، حمایت دولت ضروری است. آییننامه ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابتپذیر، که به صرفهجویی در مصرف سوخت مرتبط است، نقش مهمی در تأمین منابع مالی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده دارد. در دولت جدید، چندین جلسه جدی در خصوص این آییننامه برگزار شده است و نشاندهنده اراده قوی دولت برای اجرای آن است.
علاوه بر این، توافقاتی برای عرضه خودروهای جدید صورت گرفته است، اما هنوز به تفاهم نهایی نرسیدهایم. مشکل اصلی خودروی شاهین موتورش است که قرار است بهبود یابد تا مناسب تاکسیرانی باشد. در مورد خودروی تارا نیز هنوز هیچ تمایلی از سوی خودروساز برای عرضه به ما اعلام نشده است. در حال حاضر، هیچ برنامهای برای استفاده از خودروی سورن به عنوان تاکسی نداریم. هیچ خودرویی که مشخصات فنی مورد تأیید شورای ترافیک را پاس کند، به ما اعلام نشده است.
مرتضی ضامنی تأکید کرد که موفقیت در نوسازی تاکسیهای فرسوده، علاوه بر مسائل فنی و استانداردسازی، به اراده خودروسازان و قیمت بستگی دارد. امیدواریم با همکاری شرکتهای خودروساز، بانکها و دولت، بتوانیم انباشت تاکسیهای فرسوده را به حداقل برسانیم و ناوگان حمل و نقل شهری را نوسازی کنیم.
او افزود: نوسازی تأثیرات مثبتی بر شکل شهر خواهد داشت،همچنین کاهش آلودگی هوا، افزایش امنیت و راحتی مسافران، و بهبود کلی وضعیت حمل و نقل در شهرها. با اجرای موفقیتآمیز این طرحها، میتوانیم به اهداف بلندمدت خود در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری دست یابیم و شرایط بهتری برای شهروندان فراهم کنیم.
نوسازی تاکسیهای فرسوده گامی مهم در بهبود کیفیت حمل و نقل شهری و کاهش تأثیرات منفی زیستمحیطی است. با اجرای موفقیتآمیز این طرحها و همکاری مناسب بین دولت، بانکها و خودروسازان، میتوانیم شاهد بهبود قابلتوجهی در ناوگان تاکسیرانی و رفاه بیشتر برای شهروندان باشیم. حمایت دولت و اجرای آییننامههای مربوطه نقش مهمی در تحقق این اهداف دارد و امیدواریم این اقدامات با سرعت و دقت بیشتری پیگیری شوند تا آیندهای بهتر برای حمل و نقل شهری کشور رقم بخورد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا