ناوگان دریایی ایران به روسیه رسید

ناوگان دریایی ایران به روسیه رسید

صفایی گفت: ظرفیت ناوگان دریایی ایران برای نخستین‌بار به اندازه کشور روسیه شده و به نوعی ایران جزو پنج کشور از نظر بزرگی ناوگان قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اینکه تا ابتدای دی ماه ۱۷۲ میلیون تن بنادر عملیات تخلیه داشته اند که حدود ۳ درصد در کالاهای غیر نفتی رشد داشته‌اند که ناشی از افزایش ظرفیت ناوگان دریایی ایران است. البته در کالاهای نفتی کمی افت داشته‌اند.

او در زمینه تولید شناورها و تجهیزات افزود: ۷۱ دستگاه تجهیزات بندری به بهره‌برداری رسیده و ۳۶ دستگاه نیز به زودی بهره‌برداری می‌شوند و در دهه فجر نیز ۳۰ تجهیز دیگر از بنادر به بهره‌برداری خواهد رسید. در بخش شناور نیز ۴۸ دستگاه در حال ساخت و ۱۲۵ شناور و تجهیز بندری در دست تعمیر هستند.

افزایش ظرفیت ناوگان دریایی ایران

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: ظرفیت ناوگان دریایی ایران برای نخستین‌بار به اندازه کشور روسیه شده و به نوعی ایران جزو پنج کشور از نظر بزرگی ناوگان قرار گرفته‌ایم.

علی اکبر صفایی درباره پروژه‌های عمرانی گفت: ۲۸۰ پروژه عمرانی در دست مطالعه داریم که ارزش این پروژه‌ها از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی ۱۳۲ همت است. البته بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری ۷۲ هزار میلیارد تومان در حوزه دریایی و بندری دارد. در همین راستا امضای تفاهم‌نامه ۳۴ قرارداد با بخش خصوصی داریم که ارزش آن حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است. این نگاه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بندر نشان می‌دهد که هم دولت به تعهدات خود پایبند است و هم اینکه بازدهی مناسبی خواهند داشت.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: ساخت اسکله و ترمینال و برج کنترل برای تردد دریایی در جزیره بوموسی را انجام داده‌ایم و کلنگ ساخت مسکن در این جزیره زده شده است. دولت برنامه‌های زیادی برای این جزیره دارند و به زودی حوضچه بندری نیز توسعه داده خواهد شد.

صفایی اظهار کرد: در صورتی که وزارت صنعت مجوز بدهد سازمان بنادر به شرکت‌ها بخش خصوصی برای ساخت شناور می‌دهد تا تردد مسافری به جزایر کشور توسعه یابد. در مقطع کنونی نگاه خوبی برای توسعه جزایر وجود دارد به همین دلیل تسهیلات ویژه‌ای برای پروژه‌های این بخش انجام خواهد شد.

صدور ۳۲ مجوز برای اقتصاد دریامحور

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور درباره سیاست‌های توسعه دریانوردی گفت: اقتصاد دریا یکی از ستونهای دریامحور است و با توجه به اینکه ۳۲ مجوز در این بخش صادر می‌شود حوزه گسترده‌ای است. به همین دلیل متولی آن دستگاه‌های مختلف هستند، به همین دلیل باید اقدامات در سطح راهبردی تا عملیات اجرایی به صورت یکپارچه انجام شود. در همین راستا مجلس ترانزیت و اقتصاد دریا در برنامه هفتم پیشرفت پیش‌بینی کرده است.

صفایی با اشاره به اینکه عراق از ۲۰ سال پیش برنامه ریزی برای ساخت بندر و کریدور را آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر همه کشورها در زمینه توسعه بنادر کار می‌کنند همانطور که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در این زمینه فعالیت گسترده‌ای انجام داده است، اما نمی‌توانیم تحریم‌ها را نادیده بگیریم برای نمونه در ترانزیت خارجی تحریم‌ها مشکلاتی برای بارنامه‌ها به وجود می‌آورد. با این حال موضوع توسعه زیرساخت‌ها و کاهش قیمت تمام شده در دستور کار قرار دارد.

وی درباره جاذبه جایی خط تالوک اروند کنار گفت: این موضوع برای ایران بسیار مهم است به همین دلیل لایروبی اروند به تعویق افتاده است. به همین دلیل منتظر مذاکرات وزارتخانه کشورمان با وزارتخانه عراق هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *