هشدار امنیتی درباره افغان‌ها در کشور
هشدار امنیتی درباره افغان‌ها در کشور

ملکی گفت: برخی افغانستانی‌هایی که وارد کشور ما می‌شوند جزو نیروهای طالبان بوده و آموزش دیده باشند. تا در زمان مقتضی اقدامات ضد امنیتی انجام بدهند.

به گزارش سرمایه فردا، حضور بی‌شمار افغانستانی‌ها در کشور مشکلات زیادی اعم از اقتصادی، فرهنگی و غیره به وجود آورده که دغدعه و نگرانی مردم را در پی داشته است. در همین رابطه، گفت‌وگویی داشتیم با ولی ملکی نماینده مردم شهرستان مشگین شهر در ادوار مجلس شورای اسلامی که در ادامه می‌خوانید.
ولی ملکی در گفت‌وگو با «پشت پرده»درباره هشدار امنیتی درباره افغان‌ها و لزوم ساماندهی اتباع غیر مجاز در کشور اظهار کرد: حضور مهاجرین و خارجی‌ها در کشور به خودی خود خطرناک نیست. بلکه هدایت و نحوه پذیرش آنها بسیار با اهمیت است، مثلا کشوری همچون امارات دارای ۲ یا ۲.۵ میلیون جمعیت است اما بیش از این میزان جمعیت، دارای افراد مهاجر است که اکثرا اهل هندوستان و پاکستان هستند و هیچ احساس خطر و ترسی هم ندارند.
ملکی با اشاره به روی کار آمدن حکومت طالبان و اقدامات رادیکالی که از جانب آن‌ها صورت می‌گیرد، عنوان کرد: نگاه بسته سران طالبان و ارزش قائل نشدن برای مردم خود موجب شده که مردم این کشور تمایل بیشتری برای خروج از افغانستان داشته باشند. جمعیت بی‌ضابطه‌ای از افغانها وارد کشور ما شده اند.
نماینده مردم شهرستان مشگین شهر در ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ورود قاچاق کثیری از مهاجران افغانستانی به کشور چالش برانگیز شده است. رافت جمهوری اسلامی ایران در یک دوره و شُل گرفتن مرزها موجب شد تا شاهد خیل عظیمی از افغانستانی‌ها به کشور باشیم. به‌طبع، خویشاوندان آنها نیز به تدریج وارد کشور ما شدند.

هشدار امنیتی درباره افغان‌ها

وی با اشاره به تهدیدهای حضور افغان‌ها در کشور گفت: جمعیت افغانستانی‌ها در ایران روز به روز در حال افزایش است و هیچ کنترلی بر روی آن از نظر زاد و ولد وجود ندارد. اگر همین طور پیش برود نسبت آمار جمعیتی آنها بیشتر خواهد شد. ما باید ویژگی‌ها و شرایط خاصی برای آنها قائل شویم که به نفع کشور ما نیست.
ملکی هشدار امنیتی درباره افغان‌ها افزود: همچنین، تهدید دیگری که در اینجا وجود دارد و احتمال وقوع آن نیز بسیار زیاد است اینکه برخی افغانستانی‌هایی که وارد کشور ما می‌شوند جزو نیروهای طالبان بوده و آموزش دیده باشند. تا در زمان مقتضی اقدامات ضد امنیتی علیه کشور انجام بدهند و چشم طمع به خاک ما داشته باشند. اگر تدبیری در این باره صورت نگیرد ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شویم.

وی همچنین به حساسیت‌هایی که به حق توسط مردم ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: از جمله این حساسیت‌ها می‌توان به مشاغلی که توسط افغانستانی‌ها اشغال شده اشاره کرد که موجب بیکاری جوانان کشور ما شده است، هر چند افغانستانی‌‌ها کارهای سخت و دشوار را نیز متحمل می‌شوند، مورد دیگر، استفاده از کالاهای یارانه‌ای است که متعلق به مردم کشور ماست که آنها بدون ضابطه از این یارانه بهره‌مند می‌شوند.

ورود اتباع از مرزها باید کنترل شود

ملکی در پاسخ به این سوال که بهترین راه برای مبارزه با گسترش بی حد و حصر حضور اتباع بیگانه در کشور چیست؟ عنوان کرد: ورود اتباع از مرزها باید کنترل شود چرا که اگر این امر به صورت بی‌رویه باشد خطرآفرین است و باید حتما جلوگیری شود. عده‌ای هم که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند حتما باید اخراج شوند، چرا که به طور قطع خطرساز خواهد بود.
نماینده مردم شهرستان مشگین شهر در ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مسئولان باید به خوبی از مرزهای کشور حفاظت کنند و به مردم هیچ کشوری اجازه داده نشود که بدون ضابطه و غیرقانونی وارد کشور ما شوند و اگر این اتفاق رخ داد باید برخورد لازم با آنها صورت بگیرد.