تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاه های زنجیره ای
تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاه های زنجیره ای

میررضوی با بیان اینکه تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاه های زنجیره ای هستند، گفت: در ده سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده تحت تاثیر فشار خرده فروشی به صورت مستقل شبکه توزیع راه انداختند یا اینکه فعالیت خود را دیگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام نمی دهند.

دبیر سندیکای کنسرو در پاسخ به سوال خبرنگار کنسرو با اشاره به اینکه صنایع غذایی تبدیلی مشکلات چندوجهی در توزیع دارند. گفت: بخشی از این موضوع به توسعه خرده فروشی در چند دهه اخیر برمی گردد. در‌واقع خرده فروشی از سرمایه های کوچکی شکل گرفته است و با  افزایش جمعیت تطبیق پیدا نکرده اند. به طوری که همچنان به صورت سنتی مدیریت می‌شوند. به همین دلیل صرفه اقتصادی چندانی برای آنها وجود ندارد.

فشار هزینه‌های بالای خرده فروشی

محمد میررضوی با تاکید بر اینکه فشار هزینه‌های بالای خرده فروشی روی دوش تولیدکنندگان است، افزود: وقتی هزینه خرده فروشی ها بالا می رود درخواست آنها از تولیدکنندگان بالاتر می رود. در حالی که بسیاری از این مغازه‌ها کوچک مقیاس هستند.
او با تاکید بر اینکه هزینه حمل و نقل و مساحت کم به نسبت ظرفیت منطقه باعث می شود که خرده فروشی ها با چالش مواجه شده‌اند، تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که دو دهه از راه اندازی آنها می گذرد بیزنس پلن برای تعامل حرفه‌ای با فعالان اقتصادی بخش تولید ندارد. در واقع بخشی از رشد خود را مدیون تامین مالی غیررسمی از تولیدکنندگان هستند.

مشکلات در بخش لجستیک و حمل‌ونقل


دبیر سندیکای کنسرو گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به جای اینکه سر توافقات خود بایستند و هزینه‌های خود را برای ایجاد بهره‌وری کاهش دهند تا صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس به وجود آید.
او با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی ها مشکلاتی در بخش لجستیک و حمل‌ونقل دارند. آنها بخشی از چالش‌های این بخش را به تولیدکنندگان منتقل کرده‌اند. به همین دلیل تعداد شعبه‌های فروشگاه های زنجیره‌ای شد. در مقابل تولیدکنندگان یا زیان دیدن. یا سودی از فعالیت خود بدست نیاورند.

شرایط فشار اقتصادی تولیدکنندگان

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر با در نظر گرفتن محدودیت ها شرکت‌ها با مشکل مواجه شده اند، اظهار کرد:اگر تامین مالی شرکت‌ها انجام نشود و فروشگاه های زنجیره ای استراتژی خود را اصلاح کنند تامین کالاهای آنها با مشکل روبرو می شود. به ویژه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که پرداخت‌های با تاخیر دارند و سفارش و تخفیف بیشتری را طلب می کنند. به همین دلیل ادامه عرضه کالا مطابق سالهای گذشته چالش برانگیز است.
او با تاکید بر اینکه بسیاری از هم صنفی ها کاهش عرضه را پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: این موضوع می تواند تمام زنجیره تولید تا مصرف را تحت تاثیر قرار دهد.
دبیر سندیکای کنسرو با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و مشکل مبادلات ارزی بخشی از فروش خود را از دست داده ایم، گفت: همچنین خرده فروش ها به دلیل اینکه فاکتور قبول نمی کنند روی فروش تولیدکنندگان تاثیر گذاشته‌اند.
او با تاکید بر اینکه تعامل بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بر مبنای مذاکرات دو طرفه شکل می گیرد، گفت: در شرایط فشار اقتصادی تولیدکنندگان گاهی مجبور به توافقاتی با خرده فروشی ها می شوند. اما مسأله اینجاست که آیا توافقات در سالهای بعدش هم ادامه می یابد. به طور قطع تولیدکنندگان با سابقه که روی برندسازی کار کردند همکاری بدون تعامل میسر نیست.

تولیدکنندگان در حال خروج از شبکه توزیع فروشگاه های زنجیره ای

او با بیان این در سال‌های اخیر همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه تنها توسعه پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است، اظهار کرد: برندهای معتبر برای اینکه سیاست های بازرگانی خود را پیش ببرند مجبور هستند که روابط خود را تعدیل کنند.
دبیر سندیکای کنسرو با بیان اینکه تا زمانی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال تامین مالی از تولیدکنندگان هستند شرایط متعادل نیست، گفت: در حال حاضر تولید به اندازه نقدینگی دارد که بتواند کالای خود را تولید کند. از این رو همچنان اگر تامین نقدینگی خرده فروشی ها از طریق تولیدکنندگان اتفاق بیفتد شاهد این خواهیم بود عرضه کنندگان جدیدی وارد صنعت خرده فروشی می شوند. با این اوصاف تولیدکنندگان می‌توانند به صورت مستقل شبکه خرده فروشی ایجاد کنند.
او با بیان این در سال‌های اخیر شبکه توزیع متصل به تولید ایجاد شده اند.اظهار کرد: در ده سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده تحت تاثیر فشار خرده فروشی به صورت مستقل شبکه توزیع راه انداختند یا اینکه فعالیت خود را دیگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام نمی دهند.