افزایش تعداد تلفات سالانه کشور در تصادفات جاده‌ای
افزایش تعداد تلفات سالانه کشور در تصادفات جاده‌ای

به گزارش سرمایه فردا، رئیس کمیسیون ‌حمل‌ونقل و محیط زیست اتاق تهران، تعداد تلفات سالانه کشور در تصادفات جاده‌ای در هفت ماهه ۱۴۰۲ با ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر ۷٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

سعید تاجیک با بیان اینکه ناترازی اصلی کشور، ناترازی بودجه، برق و ارز نبوده و ناترازی در عمل به قانون است، ادامه داد: شما در مجلس ساعت‌ها و روزها و ماه‌ها وقت می‌گذارید و قوانین مختلف را مصوب می‌کنید اما در عمل حتی اصلی‌ترین قوانین کشور نظیر قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه، به گواه مرکز پژوهش‌های مجلس کمتر از ۳۰ درصد اجرا می‌شود و هیچ‌کس پاسخگو نیست.

تاجیک در ادامه‌ با اشاره به این نکته که موضوع سخنان او، قوانینی چون قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده خودرو، قانون ارتقا کیفیت خودرو، قانون هوای پاک، قانون توسعه ‌حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و قانون ساماندهی صنعت خودرو است، ادامه داد: در قانون ساماندهی خودرو که اتفاقا در همین دوره مجلس مصوب شده است، مجلس، وزارت صمت را مجاز می‌کند که مطابق آئین‌نامه‌ای و با رعایت شرایطی با مدت اعتبار ۵ سال واردات خودرو را انجام دهد. اما ۱۹ ماه از تصویب این قانون سپری شده و بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی داوطلب واردات و مشغول مذاکره با طرف‌های خارجی و تامین تدارک زیرساخت‌ها در داخل کشور شده و بار مضاعفی هم به وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، گمرک و سایر دستگاه‌های دیگر برای تنظیم ضوابط و مقررات این قانون وارد شده است. حالا بعد از گذشت ۱۹ ماه که تقریبا یک‌سوم عمر ۶۰ ماهه این مقرره است، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست.

او با طرح این پرسش که «آیا بهتر نبود قبل از تصویب قانون، منابع مورد نیاز آن مورد بررسی قرار می‌گرفت؟» ادامه داد: مورد دیگری از این ناترازی قانون که خصوصاً در این فصل سال همه ما را درگیر خود می‌کند قانون هوای پاک است. در ذکر مصیبت قانون هوای پاک همین بس که قانون در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شده و چنین مقرر شد که دولت وقت ظرف ۳ ماه آئین‌نامه اجرائی آن را تهیه کند. اما آیین‌نامه اجرایی آن، شهریور ماه سال بعد تهیه شد. جالب اینکه آئین‌نامه قبلی در خرداد سال ۱۴۰۰ ابطال و آئین‌نامه جدیدی تصویب شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: تعداد روزهای پاک و سالم هوای تهران از ۲۵۷ روز در سال ۱۳۹۶ به ۱۹۵ روز در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد و به این بدان معناست که روزهای سالم و پاک ۲۴ درصد کاهش داشته است. همچنین طی ۵ سال اخیر، ۵ میلیون دستگاه خودرو و حدود ۲٫۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید شد و تقریبا ۲۵ درصد به ناوگان خودرو کشور اضافه شد. افزون بر این، در همین مدت مصرف روزانه بنزین به ۵۰ درصد افزایش و از ۸۰ میلیون لیتر به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرد.

او با بیان اینکه اسقاط خودرو از حدود ۲۵۰ هزار دستگاه در سال به یک‌دهم کاهش پیدا کرد و به حدود ۳۰ هزار دستگاه رسید و تقریبا مراکز اسقاط خودرو در کشور تعطیل شدند، ادامه داد: توقف روند اسقاط خودروهای سواری و سنگین منجر به این شد که امروز حدود ۲۰ درصد خودروهای سواری،۷۰ درصد موتورسیکلت‌ها، حدود ۳۵‌ درصد ناوگان تجاری باری و مسافری کشور فرسوده هستند که اگر این ناوگان فرسوده با خودروهای تولید داخل نیز جایگزین می‌شد در حوزه خودروهای سواری و موتورسیکلت، دست‌کم روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین کمتری مصرف می‌شد و حداقل ۱۵ میلیارد دلار در سال بنزین کمتری می‌سوخت. این وضعیت برای گازوئیل خودروهای دیزلی هم صادق است که در صورت نوسازی ناوگان، حدود ۲۰ میلیارد دلار هم در گازوئیل صرفه‌جویی می‌شد.

 به گفته رئیس کمیسیون ‌حمل‌ونقل و محیط زیست اتاق تهران، تعداد تلفات سالانه کشور در تصادفات جاده‌ای با ۱۳ درصد افزایش از ۱۷ هزار و۲۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ رسید و در هفت ماهه ۱۴۰۲ با ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر ۷٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

او همچنین گفت: طی ۵ سال اخیر با اقداماتی که انجام شده، انتشار آلاینده‌هایی مثل مونواکسید کربن و اکسیدهای گوگرد روند کاهشی داشت و سرب هم که از سال‌ها قبل از بنزین حذف شده بود تقریبا از پارامتر آلودگی هوا خارج شد، ولی پارامترهایی نظیر ذرات معلق با ۲٫۵ و ۱۰ میکرون که اتفاقا علت اصلی ناسالم شدن هواست، دچار افزایش شد. متعاقب آن، مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا از منظر ذرات معلق در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ هزار نفر با خسارت بهداشتی معادل ۱۱٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.