واکنش بازار ارز به حادثه برای رییس جمهور
واکنش بازار ارز به حادثه برای رییس جمهور

واکنش بازار ارز به حادثه برای رییس جمهور در ساعات اولیه آغاز یک روند صعودی و افزایش سه هزار تومانی بود، به همین دلیل احتمالا تا سقف قبلی رسد کند.

به گزارش سرمایه فردا، پس از وقوع حادثه برای هلیکوپتر رییس جمهور در همان ساعات اولیه قیمت ارز در ایران روندی صعودی گرفت. به طوری که قیمت دلار از کانال ۵۷ هزار تومان خارج شد و به مرز ۶۰ هزار تومان رسید.
این واکنش اولیه قیمت ارز کاملا هیجانی بوده.

از این رو پس از قطعی شدن فوت رییس جمهور و وزیر خارجه پیش بینی می شود روند افزایش قیمت ارز ادامه داشته باشد. به همین دلیل احتمال داشت در هفته جاری قیمت دلار به سقف قبلی خود نزدیک شود. اما بانک مرکزی با افزایش تزریق ارز به ویژه درهم در سامانه نیما و همچنین ورود دلار به بازار آزاد منجر شد قیمت دلار دوباره روندی نزولی بگیرد
پیش از این در موقعیت های حساس بازار ارز ایران همواره واکنش هیجانی نشان داده است. به طوری که در زمان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه پس از اینکه قطعی شد که ایران حملات تلافی جویانه ای خواهد داشت قیمت دلار در بازار ایران رشد قابل توجهی داشت. تقریبا از مرز ۶۰ هزار تومان به قیمت ۷۰ هزار تومان جهش کرد.
با توجه به اینکه بسیاری از دلالان منتظر چنین اتفاقاتی هستند که از بازار نوسان بگیرند در این مرحله به فضای روانی بازار دامن می زنند تا قیمت ارزی را که چند روز پیش با نرخ‌های پایین ۵۷ و ۵۸ هزار تومان خریده اند را با قیمت های بسیار بالاتر بفروشند.

چرا قیمت ارز در کانال ۵۶ هزار تومان نماند؟

در حال حاضر از نظر بنیادی میزان ذخایر ارزی و همچنین درآمد ارزی کشور به وجود نیامده است. از این رو می توان گفت اثر نوسان ارزی احتمالا چند هفته در کشور باقی می ماند. سپس رفته رفته با کاهش هیجان روانی بازار شاهد پیدایش قیمت واقعی دلار خواهیم بود.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت ارز در ایران بالای ۶۰ هزار تومان است. به همین دلیل است که بعد از اینکه قیمت دلار در روز نخست خرداد به ۵۶ هزار تومان وارد شد چند ساعت بیشتر در این قیمت باقی نماند.
البته نباید از نقش سیاستهای ارزی بانک مرکزی غافل شد. در شرایط کنونی احتمال دارد بانک مرکزی برای خارج کردن هیجانات از بازار، ارز بیشتری را در مرکز مبادلات ارز و طلا عرضه کند. همچنین در این شرایط بانک‌ها و صرافی ها نیز می توانند نقش رگولاتور ایفا کنند. با افزایش عرضه دلار تا حدودی مانع از شکل‌گیری هیجان و انتظارات تورمی در بازار ارز شوند.