ضعف پالایش و پخش برای مدیریت حواشی صف بنزین
ضعف پالایش و پخش برای مدیریت حواشی صف بنزین

ضعف پالایش و پخش برای مدیریت حواشی صف بنزین باعث شد که در فضای مجازی خبر مربوط به کمبود و گرانی بنزین بازنشر و به حاشیه ها دامن بزند.

به گزارش سرمایه فردا، پس از اجرای طرح بهینه سوخت سقفی همانگونه که قابل پیش بینی بود خبرهای مربوط به کمبود بنزین و صف های طولانی در پمپ بنزین ها از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شد.

میزان اخبار قطعی شدن افزایش قیمت بنزین چنان بالا بود که وزیر نفت چندین بار ناچار شد شخصاً این خبر را تکذیب کند اما همچنان این خبر گرانی بازنشر می شد‌ و این نشانه ضعف پالایش و پخش برای مدیریت حواشی صف بنزین است.

با توجه به اینکه تنها شرکت پالایش و پخش است که در جریان جزئی ترین مشکلات و چالش ها قرار دارد، طبعتاً لازم بود که از قبل یک ستاد بحران در آن تشکیل شود و یک کمپین رسانه ای وسیع شامل دهها کلیپ، مصاحبه، موشن گرافی و پست های موثر در شبکه های اجتماعی تولید شود تا آرامش در مردم ایجاد شود که نه تنها کمبود بنزین وجود ندارد بلکه قیمت آن هم تغییری نمی کند.

کم کاری شرکت ملی پالایش و پخش

ارتباط تنگاتنگ با مردم و انتقال اطلاعات فنی تنها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و حتی وزارت نفت ممکن بود، چون تنها آنها بودند که چنین دسترسی لحظه ای و آنی به همه شبکه مویرگی پخش و جایگاه ها را در اختیار داشتند.

اتفاقی که نه تنها رقم نخورد، بلکه همان اقدامات معمول و کلیشه ای روابط عمومی ها نیز به شکلی بسیار ناقص و نه چندان اثر گذار اجرایی شد.

البته در این بین ضعف نظارت بر جایگاه داران و برخی سوء استفاده و اهمال کاری های صورت گرفته از سوی تعدادی از آنها نیز مزید بر علت شد، شرکت ملی پخش برای چنین مواردی یک سامانه ۰۹۶۲۷ تدارک دیده است تا شهروندان شکایات و انتقادات خود را به آن منتقل کنند که چندان کاربردی نیست.

هرچند پخش و پالایش مدعی است که به این شکایت ها رسیدگی هم می شود، اما اینکه مردم با یک مرکزی ارتباط بگیرند و احساس کنند که حرف های آنها شنیده و ثبت شده، به تخلیه بار روانی منفی کمک می کند و این یک ابزار کوتاه مدت است شرکت پخش و پالایش باید سیاست های منسجم تری پیش بگیرد.