آخرین اخبار

رفتار با حیوانات چگونه باشد؟

به گزارش سرمایه فردا، مهربانی تعاریف متعددی دارد. تعریفی که به‌طور سنتی، حداقل در فرهنگ ما، درباره مهربانی بود، به طرز عجیبی دست‌خوش تغییر و تحول شده است. نمونه آن، رفتار با حیوانات است. اجداد ما، به دلیل نیاز به حیوانات اهلی رفتاری کاملا مهربانانه با این حیوانات داشتند. مثلا حیوانات بارکش جایگاه ویژه‌ای در نزد مردم داشتند، مردم از سگها به خاطر تامین امنیت نگهداری می‌کردند و گربه‌ها را هم داشتند برای دوری حیوانات موذی. اما از حیوانات وحشی گریزان بودند. امروزه به ‌طور کلی نگاه مردم نسبت به حیوانات عوض شده و مهربانی با آنها تعریف جدیدی یافته.
در چند سال اخیر رفتار با حیوانات در ایران تغییر کرده که با هیچ منطقی سازگار نیست. اما متاسفانه به عنوان رفتار  «با کلاس»،  «مد روز»، و «نماد فرهنگ برتر» شناخته می‌شود درحالی به طور کلی رفتار اشتباهی‌ست.
در گوشه گوشه پیاده‌روها دیده می‌شود که چند مشت غذای گربه کوپه شده؟ چرا؟ چون  «مردم مهربان» دوست ندارند گربه‌ها گرسنه بمانند!
از همان کودکی به ما یاد داده‌اند که غذای گربه، موش است (اگر اینطور نبود انیمیشن تام و جری معنی نداشت). اما حالا خیابان‌ها و جوب‌ها پر است از موش و گربه‌ها علاقه‌ای به شکار موش ندارند.
این غذا گذاشتن برای گربه‌ها به غلط به‌عنوان مهربانی تعریف شده. چرا؟ چون این غذا گربه‌ها را بی‌میل به شکار موش‌ها خواهد کرد. و از طرفی به غیر از گربه‌ها، غذای آماده‌ای هم برای موش‌ها فراهم می‌کند. چون موش‌ها همه‌چیز می‌خورند. گزینشی برای کنار گذاشتن و نخوردن غذای گربه‌ها ندارند.

رفتار با حیوانات چگونه جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

۱_به بهانه مهربانی در رفتار با حیوانات غذا را کنار خیابان نگذارید که فضای عمومی شهر کثیف شود.
۲_تعادل بین موجودات در شهر به‌هم می‌ریزد. گربه‌ها بی‌میل به شکار موش‌ها می‌شوند و موش‌ها با داشتن غذای آماده بیشتر تکثیر می‌شوند.
یادمان نرود در طول میلیون‌‌ها سال، گربه‌ها در هر کجای کره زمین، شکار می‌کردند. فرقی نداشت کجا زندگی کنند. گربه شهری نیاز به این ندارد که برایش خانه بسازید چون گربه هیچ‌گاه سردش نمی‌شود (حداقل ایران که سیبری نمی‌شود) یا غذایش را آماده کنید. در طول میلیون‌ها سال این گربه‌ها جای خواب‌شان را پیدا می‌کردند و غذایشان را شکار می‌کردند.
مهربانی با حیوانات این است که این موجودات را شکنجه نکنید، نه اینکه با ساختن جا و مکان برایشان در کنار خیابان و ریختن غذا برایشان که در نهایت محل تجمع موش‌ها می‌شود، شهرتان را کثیف‌تر از گذشته کنید.
درنهایت اگر می‌خواهید آدم مهربانی باشید غذای گربه با حداقل (حداقل) کیلویی صدهزار تومان را کنار پیاده‌رو نریزید. می‌توانید راه‌های بهتری برای آتش زدن به ریال‌های حساب بانکی‌تان داشته باشید و در عین حال تعادل میلیون‌ساله موجودات دنیا را هم به هم نریزید.
وظیفه گربه شکار موش است، اگر غیر از این فکر می‌کنید مشکل از شماست. مشکل از شهر شما نیست که موش‌ها از سر و کولش بالا می‌روند!

modir

Recent Posts

تبعات عملکرد ضعیف خودروسازی سایپا برای سهامداران

به گزارش سرمایه فردا، عملکرد ضعیف خودروسازی سایپا منجر شده بسیاری از سهامداران این شرکت…

4 ساعت ago

داود گرجی زاده استاد با چندین منصب دولتی

داود گرجی زاده مدیرعامل صنایع بسته بندی، استاد دانشگاه آزاد فیروزکوه و سهامدار درمانگاه بهداشتی…

5 ساعت ago

صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران در اولویت است

صیدی گفت: برای جبران کسری بودجه نباید تنها به سمت انتشار اوراق برویم. صیانت از…

5 ساعت ago

هشدار در صورت های مالی بانک شهر

هرچند در صورت های مالی بانک شهر نشان داده که سود ساخته اما در عمل…

6 ساعت ago

سنت کشتن وزیر در ممالک اسلامی

به گزارش سرمایه فردا، سنت کشتن وزیر در بسیاری از سلسله‌های ممالک اسلامی که آن…

8 ساعت ago

انتشار «رفتی و بی‌تو» با صدای امید نصری

به گزارش سرمایه فردا، قطعه موسیقایی «رفتی و بی‌تو» با صدای امید نصری منتشر شد.

8 ساعت ago